TOISIAAN TÄYDENTÄEN : Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön opiskelijoiden kokemuksia moniammatillisesta tiimityöstä HYVIpisteellä
Nikula, Sirpa; Siekkinen, Jenni (2010)
Nikula, Sirpa
Siekkinen, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003195807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003195807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää minkälaisia kokemuksia Jyväskylän ammattikorkeakoulun,
Hyvinvointiyksikön opiskelijoilla on moniammatillisesta tiimityöstä hyvinvointipalvelutoiminnan
oppimiskeskuksessa, HYVIpisteellä.
Aineistonkeruu toteutui ryhmähaastatteluina loka- ja marraskuussa 2009. Haastattelukertoja oli
kaksi. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä viisi opiskelijaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun
hyvinvointiyksiköstä, kaikki osallistujat olivat toimintaterapiaopiskelijoita.
Opiskelijat kuvasivat moniammatillisen tiimityön tärkeäksi oppimisalueeksi. Tulosten mukaan
moniammatillisen tiimityön toteutuminen ja toimivuus riippui paljon siitä, osallistuiko opiskelija
harjoittelun aikana HYVIpisteellä ryhmä- vai projektimuotoisiin toimintoihin. Projektimuotoisia
toimintoja oli toteuttamassa useamman koulutusalan opiskelijoita, kuin ryhmämuotoisia toimintoja.
Tulosten mukaan moniammatillista tiimityötä edistäviä tekijöitä ovat kaikkien harjoittelua tekevien
opiskelijoiden konkreettinen läsnäolo, yhteiset suunnittelupalaverit, kaikkien koulutusalojen
opiskelijoiden osallistumisen, ohjauksen saaminen sekä opiskelijoiden itseohjautuvuus.
Tulosten mukaan moniammatillista tiimityötä estäviä tekijöitä ovat aikataulujen yhteensovittamisen
vaikeus, epätietoisuus muiden koulutusalojen opiskelijoiden työnkuvasta, erilaiset tavoitteet
koulutusalojen kesken, teoriaopintojen kuormittavuus samaan aikaan harjoittelun kanssa sekä
HYVIpisteen ohjaajien kiire.
Kehittämisehdotuksia olivat moniammatillisuuden miettiminen jo ryhmien suunnitteluvaiheessa,
aikataulutus, muihin koulutusaloihin tutustuminen sekä tilojen käytön toimivampi suunnittelu.
Jatkotutkimusehdotuksia ovat samanlaisen tutkimuksen tekeminen kaikille koulutusaloille,
HYVIpisteen ohjaajille tehtävä kysely moniammatillisesta tiimityöstä, HYVIpisteen opiskelijoiden
ajankäyttöön liittyvä tutkimus sekä moniammatillista tiimityötä ohjaava malli tai ohjeistus
HYVIpisteelle.
Hyvinvointiyksikön opiskelijoilla on moniammatillisesta tiimityöstä hyvinvointipalvelutoiminnan
oppimiskeskuksessa, HYVIpisteellä.
Aineistonkeruu toteutui ryhmähaastatteluina loka- ja marraskuussa 2009. Haastattelukertoja oli
kaksi. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä viisi opiskelijaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun
hyvinvointiyksiköstä, kaikki osallistujat olivat toimintaterapiaopiskelijoita.
Opiskelijat kuvasivat moniammatillisen tiimityön tärkeäksi oppimisalueeksi. Tulosten mukaan
moniammatillisen tiimityön toteutuminen ja toimivuus riippui paljon siitä, osallistuiko opiskelija
harjoittelun aikana HYVIpisteellä ryhmä- vai projektimuotoisiin toimintoihin. Projektimuotoisia
toimintoja oli toteuttamassa useamman koulutusalan opiskelijoita, kuin ryhmämuotoisia toimintoja.
Tulosten mukaan moniammatillista tiimityötä edistäviä tekijöitä ovat kaikkien harjoittelua tekevien
opiskelijoiden konkreettinen läsnäolo, yhteiset suunnittelupalaverit, kaikkien koulutusalojen
opiskelijoiden osallistumisen, ohjauksen saaminen sekä opiskelijoiden itseohjautuvuus.
Tulosten mukaan moniammatillista tiimityötä estäviä tekijöitä ovat aikataulujen yhteensovittamisen
vaikeus, epätietoisuus muiden koulutusalojen opiskelijoiden työnkuvasta, erilaiset tavoitteet
koulutusalojen kesken, teoriaopintojen kuormittavuus samaan aikaan harjoittelun kanssa sekä
HYVIpisteen ohjaajien kiire.
Kehittämisehdotuksia olivat moniammatillisuuden miettiminen jo ryhmien suunnitteluvaiheessa,
aikataulutus, muihin koulutusaloihin tutustuminen sekä tilojen käytön toimivampi suunnittelu.
Jatkotutkimusehdotuksia ovat samanlaisen tutkimuksen tekeminen kaikille koulutusaloille,
HYVIpisteen ohjaajille tehtävä kysely moniammatillisesta tiimityöstä, HYVIpisteen opiskelijoiden
ajankäyttöön liittyvä tutkimus sekä moniammatillista tiimityötä ohjaava malli tai ohjeistus
HYVIpisteelle.