Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ammatillisen opettajakorkeakoulun ohjauksen toimintasuunnitelma

Kauppila, Päivi (2009)

 
Avaa tiedosto
Kauppila_Paivi.pdf (612.5Kt)
Lataukset: 


Kauppila, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003225846
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoitus on kuvata ammatillisen opettajakorkeakoulun ohjauksen toiminta-suunnitelma ja suunnitelman laatimisen prosessi. Toimintasuunnitelmassa on esitetty ohjauksen tavoitteet, sisällöt ja työnjako. Toimintasuunnitelman avulla voidaan varmistaa, että oppilaitok-sessa on yhteinen näkemys ohjauksesta ja sen kehittämisestä.
Ammatillisen opettajakorkeakoulun ohjauksen toimintasuunnitelma perustuu Jyväskylän ammat-tikorkeakoulun ohjaussuunnitelmassa kuvattuihin ohjauksen tavoitteisiin. Ohjauksella pyritään ennen kaikkea sujuvan opiskelun varmistamiseen ja tutkinnon suorittamiseen ohjeajassa. Amma-tillisen opettajakorkeakoulun ohjauksen sisällöllisiksi painopisteiksi on toimintasuunnitelmassa määritelty ohjaustarpeen arviointi, opintojen etenemisen tukeminen ja seuraaminen, oppimisvai-keuksien tunnistaminen ja ongelmatilanteisiin puuttuminen sekä alumnitoiminta.
Ammatillisen opettajakorkeakoulun ohjauksessa keskitytään opiskelijoihin, joiden opinnot ovat vaarassa pitkittyä ja keskeytyä. Pitkittyneet opiskeluajat ja opintojen keskeytyminen ovat sään-nöllisesti esillä korkea-asteen koulutuksesta käytävässä keskustelussa. Oppilaitoksen näkökul-masta on tärkeää erottaa ne pitkittymistä ja keskeytymistä aiheuttavat tekijät, joihin oppilaitos voi toiminnallaan vaikuttaa. Laadukkaalla, opiskelijan ohjaustarpeisiin perustuvalla ohjauksella voidaan edesauttaa opintojen etenemistä.
Seuraavaksi toimintasuunnitelmassa kuvatut ohjauksen sisällöt tulee liittää käytännön opetus- ja ohjaustoimintaan. Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa tulee määrittää ohjaushenkilöstön tehtävät opiskelijan opintopolun eri vaiheissa. Lisäksi on tärkeää huolehtia siitä, että opiskelijat tietävät, mitä ohjauspalveluja heille on tarjolla ja kuka niistä vastaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste