"Täytyy vain lähteä siitä, mitä itse on" : Nuoren teatteri-ilmaisun ohjaajan pyrkimys kartoittaa oman työskentelynsä kulmakiviä
Lallukka, Kaisa (2016)
Lallukka, Kaisa
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137770
Tiivistelmä
Tässä kirjallisessa opinnäytetyössäni analysoin sitä, millainen teatteri-ilmaisun ohjaaja ja taiteilija minusta on kasvanut nelivuotisen koulutukseni aikana. Kirjallinen opinnäytetyöni perustuu havaintoihini ja oivalluksiini, joita tein työstäessäni taiteellista opinnäytetyötäni Memento Vivereä. Analysoituani Memento Vivereä, kasvuani ja opintojani minulle kristallisoitui kolme eri osa-aluetta, jotka ovat läpi opiskelujeni voimakkaasti joko luonnehtineet työskentelyäni tai ilmenivät prosessin aikana uutena oivalluksena. Nämä kolme seikkaa ovat: voimakkaan henkilökohtaiset teemat taiteellisen työskentelyn lähtökohtina, vahva kehollisen ilmaisun tarve sekä ryhmän tärkeys taiteellisessa työskentelyssä.
Tämä kirjallinen analyysi etenee siten, että ensimmäisessä luvussa avaan henkilökohtaisen teeman käsitettä ja suhdettani sen käyttöön taiteen tekemisen lähtökohtina. Samassa luvussa kerron, kuinka suhtautumiseni henkilökohtaisuuteen muuttui prosessini aikana ja miten koen sen laajemmassa mittakaavassa peilaten oivalluksiani tunnettujen tanssitaiteilijoiden ja ohjaajien ajatuksiin. Toisessa luvussa selostan, miksi miellän liikkeen ja tanssin omimmaksi tekemisen kielekseni sekä tarkennan, miksi Memento Vivere rakentui ensisijaisesti keholliselle ilmaisulle ja miten se luonnehtii omaa taiteellista käsialaani. Kolmannessa luvussa avaan sitä, millaisen ohjaajan itsestäni löysin prosessin aikana ja miten intensiivinen ryhmätyöskentely vaikutti ymmärrykseeni ohjaajuudesta ja siitä, miten minä tulevaisuudessa haluan työskennellä.
Pohdintaosuudessa nivon oivallukseni yhteen ja kerron, kuinka tärkeää on hyväksyä omat tekemisensä lähtökohdat ja koostan yhteen omat taiteen tekemisen motiivini.
Tämä kirjallinen analyysi etenee siten, että ensimmäisessä luvussa avaan henkilökohtaisen teeman käsitettä ja suhdettani sen käyttöön taiteen tekemisen lähtökohtina. Samassa luvussa kerron, kuinka suhtautumiseni henkilökohtaisuuteen muuttui prosessini aikana ja miten koen sen laajemmassa mittakaavassa peilaten oivalluksiani tunnettujen tanssitaiteilijoiden ja ohjaajien ajatuksiin. Toisessa luvussa selostan, miksi miellän liikkeen ja tanssin omimmaksi tekemisen kielekseni sekä tarkennan, miksi Memento Vivere rakentui ensisijaisesti keholliselle ilmaisulle ja miten se luonnehtii omaa taiteellista käsialaani. Kolmannessa luvussa avaan sitä, millaisen ohjaajan itsestäni löysin prosessin aikana ja miten intensiivinen ryhmätyöskentely vaikutti ymmärrykseeni ohjaajuudesta ja siitä, miten minä tulevaisuudessa haluan työskennellä.
Pohdintaosuudessa nivon oivallukseni yhteen ja kerron, kuinka tärkeää on hyväksyä omat tekemisensä lähtökohdat ja koostan yhteen omat taiteen tekemisen motiivini.