Education for sustainable development at TAMK : a look at four degree programmes
Paavola, Martta (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka kestävän kehityksen opetusta (keke-opetusta) toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK). Keke-opetus pyrkii tarjoamaan opiskelijoille taidot sekä motivaation paikallisten ja maailmanlaajuisten kestävän kehityksen haasteiden ratkomiseen. Sen tarkoituksena on luoda aktiivisia kansalaisia, jotka ovat halukkaita luomaan parempaa tulevaisuutta. Keke-opetuksen ei tulisi olla ainoastaan kestävän kehityksen aiheita teoreettisella tasolla käsittelevää, vaan oppijalähtöisenä, interaktiivisena ja tutkivana sen tulisi antaa opiskelijoille tarvittava tietämys ja pätevyys, jotta he pystyisivät konkreettisiin tekoihin kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyötä varten valittiin talotekniikan, konetekniikan, Energy and Environmental Engineeringin ja palveluliiketoiminnan koulutusohjelmat. Opettajia näistä neljästä koulutusohjelmasta pyydettiin osallistumaan puolistrukturoituihin ryhmähaastatteluihin, ja lisäksi koulutusohjelmien opinto-oppaista etsittiin kestävään kehitykseen liittyviä kurssikuvauksia. Haastattelukysymyksissä paneuduttiin siihen, minkälaisia kestävän kehityksen aiheita haasteltavien kursseilla käydään läpi, minkälaisia oppimismetodeja he käyttävät ja minkälaisia oppimistuloksia he odottavat opiskelijoiltaan.
Tulokset osoittavat, että kestävän kehityksen teemoja on näiden neljän koulutusohjelman opetuksessa paljonkin, mutta niitä ei yleensä liitetä kestävän kehityksen käsitteeseen. Jotkut keke-opetuksen edellyttämät opetusmetodit, kuten yhteisöllinen oppiminen ja yhteistyö TAMKin ulkopuolisten yritysten ja yhdistysten kanssa, ovat vahvasti läsnä. Haastateltavat myös kertoivat kannustavansa opiskelijoita harjoittamaan keke-opetuksen keskeisiä kompetensseja, kuten kriittistä sekä systemaattista ajattelua. Toisia keke-opetuksen olennaisia osia, kuten tieteidenvälisyyttä, ei käytetty hyväksi niin täysin kuin olisi mahdollista.
Keke-opetus edellyttää, että sen arvopohja tuodaan selkeästi esiin. Tämän opinnäytetyön tuloksien perustella olisi suositeltavaa tehdä kestävästä kehityksestä näkyvämpi osa TAMKin opetustoimintaa. Koska tämä opinnäytetyö tutki vain neljää koulutusohjelmaa, paljon lisätyötä vaaditaan kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi keke-opetuksen tilasta TAMKissa.
Opinnäytetyötä varten valittiin talotekniikan, konetekniikan, Energy and Environmental Engineeringin ja palveluliiketoiminnan koulutusohjelmat. Opettajia näistä neljästä koulutusohjelmasta pyydettiin osallistumaan puolistrukturoituihin ryhmähaastatteluihin, ja lisäksi koulutusohjelmien opinto-oppaista etsittiin kestävään kehitykseen liittyviä kurssikuvauksia. Haastattelukysymyksissä paneuduttiin siihen, minkälaisia kestävän kehityksen aiheita haasteltavien kursseilla käydään läpi, minkälaisia oppimismetodeja he käyttävät ja minkälaisia oppimistuloksia he odottavat opiskelijoiltaan.
Tulokset osoittavat, että kestävän kehityksen teemoja on näiden neljän koulutusohjelman opetuksessa paljonkin, mutta niitä ei yleensä liitetä kestävän kehityksen käsitteeseen. Jotkut keke-opetuksen edellyttämät opetusmetodit, kuten yhteisöllinen oppiminen ja yhteistyö TAMKin ulkopuolisten yritysten ja yhdistysten kanssa, ovat vahvasti läsnä. Haastateltavat myös kertoivat kannustavansa opiskelijoita harjoittamaan keke-opetuksen keskeisiä kompetensseja, kuten kriittistä sekä systemaattista ajattelua. Toisia keke-opetuksen olennaisia osia, kuten tieteidenvälisyyttä, ei käytetty hyväksi niin täysin kuin olisi mahdollista.
Keke-opetus edellyttää, että sen arvopohja tuodaan selkeästi esiin. Tämän opinnäytetyön tuloksien perustella olisi suositeltavaa tehdä kestävästä kehityksestä näkyvämpi osa TAMKin opetustoimintaa. Koska tämä opinnäytetyö tutki vain neljää koulutusohjelmaa, paljon lisätyötä vaaditaan kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi keke-opetuksen tilasta TAMKissa.