Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

X-way-kaasupullokorien kuljetusjärjestelmä

Laine, Joni (2016)

 
Avaa tiedosto
Laine_Joni.pdf (2.124Mt)
Lataukset: 


Laine, Joni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168090
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Keyway Oy:lle. Työhön kuului kaasupullokorien kuljetusjärjestelmän suunnittelu sekä sen turvallisuusnäkökohtien miettiminen. Valmis järjestelmä on tarkoitus saada myytyä AGA Oy Ab:lle. Työn toimeksianto alkoi AGAn yhteydenotosta Keywayn suuntaan, jossa he pyysivät ratkaisua pullokorien kuljettamiseen sisätiloista lastauspaikalle ja tulevien korien kuljettamiseen takaisin tuotantotiloihin. Tähän ongelmaan ratkaisuksi Keyway ehdotti käytettäväksi muunneltua X-way saksilavajärjestelmäänsä, johon myös tämä opinnäytetyö perustui. X-wayssä saksilavanostin on asennettu kulkemaan lineaarijohteiden päälle, jolloin lineaarinen liikkuminen kahteen suuntaan on mahdollista. Järjestelmä on alun perin kehitetty metallisahaukseen käytettäväksi materiaalin siirtoon ja makasiinitoimintaan. Tässä työssä X-way muutettiin kuljettamaan kahta pullokoria linjaston päästä toiseen sen jälkeen, kun ne on lastattu trukilla 800 mm:n korkeuteen järjestelmän sivukiskojen päälle.

Linjastolle asetettiin muutamia vaatimuksia koskien lähinnä läpimenoaikaa sekä linjaston pituutta. Näistä lähtökohdista X-way-materiaalinsiirtojärjestelmästä alettiin suunnitella kaasupullokoreille sopivaa. Läpimenoaikaa arvioitiin ensin kahdella saksilavalla, mutta lopputuloksena yhden todettiin riittävän tarvittavaan kapasiteettiin. Linjaston suunnittelun perusta oli elementtirakenne, jolloin pituus on hyvin muunneltavissa. Kaikki elementit ovat pituudeltaan 2820 mm pitkiä. Sisällä lastaus sekä purku tehtiin linjaston sivusta ja ulkona linjaston päästä. Tämä aiheutti tarpeen suunnitella kaksi erilaista lastauselementtiä, jotta itse lastaustapahtuma olisi mahdollisimman tehokas. Vaatimuksena oli myös, että tuleville koreille tehdään puhalluspuhdistus, jossa mahdolliset kivet ja muut epäpuhtaudet jäisivät ulos. Tätä varten suunniteltiin erillinen puhdistusasemaelementti. Viimeinen suunniteltu elementti oli peruselementti, joka tehtiin sellaiseksi, että sitä voidaan asentaa rajattomasti yhteen putkeen, jotta muunneltavuus saavutetaan. X-wayn saksilavan päälle piti suunnitella myös levy, joka koreja nostettaessa lukitsee korit, jotta niiden mahdollinen kaatuminen estetään.

Projektina työ vaati paljon aikaa ja miettimistä. Lopulta kuitenkin kaikki ongelmat saatiin ratkaistua ja järjestelmästä tuli yksinkertainen ja toimiva. Järjestelmän myynti on vielä epävarmaa, mutta toteutuessaan projekti työllistäisi huomattavan määrän ihmisiä ja olisi kohtuullisen suuri kauppa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste