dc.contributor.author | Rönkkö, Reeta | - |
dc.date.accessioned | 2016-05-17T16:25:56Z | |
dc.date.available | 2016-05-17T16:25:56Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201605178290 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/110225 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten Insights Discovery -koulutus toimii koulutusalalla toimivien esimiesten tunnetaitojen kehittämisen työkaluna. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona eräälle suomalaiselle koulutusorganisaatiolle, jossa kyseinen koulutus on otettu yhdeksi henkilöstön kehittämisen työkaluksi kahdeksan vuotta sitten.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada uutta tietoa siitä, kehittääkö kyseinen vuorovaikutustaitoihin keskittyvä koulutus myös yksilön muita tunnetaitoja, kuten empatiakykyä, yksilön oman itsensä ja muiden ymmärtämisen kautta. Tunnetaidot ovat tärkeitä taitoja erityisesti ihmisläheisillä aloilla, kuten sosiaali- ja terveysalalla sekä koulutusalalla. Tunnetaidot ovat myös tärkeitä esimiestyössä toimiville henkilöille. Tästä syystä tutkimuksen kohderyhmän rajaus on mielenkiintoinen ja tuo tutkimukselle lisäarvoa, sillä siinä yhdistyvät sekä koulutusala että esimiestyö.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään psykologisen henkilöarvioinnin menetelmiä sekä teoriaa niiden taustalla. Lisäksi tässä yhteydessä vertaillaan Insights Discovery -koulutusta muihin samankaltaisiin koulutuksiin ja ohjelmiin. Muita samankaltaisia henkilöarvioinnin ohjelmia ovat esimerkiksi MBTI ja DiSC, joista MBTI perustuu samaan taustateoriaan kuin Insights Discovery. Seuraavana teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tunneälyä ja tunnetaitoja, ja niiden merkitystä työssä menestymisen kannalta.
Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineiston keruutapana on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin huhtikuun 2016 alussa. Haastateltavia oli yhteensä kuusi, joista kaikki toimivat samassa koulutusorganisaatiossa esimiestehtävissä. Opinnäytetyö päättyy pohdintaan, jossa käsitellään muun muassa tutkimuksen luotettavuutta ja jatkotutkimusmahdollisuuksia. Pohdinta sisältää myös kehitysehdotuksia sekä arvioinnin tutkimuksesta ja omasta oppimisprosessista.
Tutkimustulosten mukaan Insights Discovery -koulutus onnistuu muun muassa herättämään ajatuksia ja saamaan koulutettavissa aikaan oivalluksia ihmisten erilaisuudesta. Esimiesten tunnetaitojen kehittymisen kannalta tässä tutkimuksessa tärkeäksi, ellei tärkeimmäksi, asiaksi nousi erilaisuuden ymmärtäminen. Kun esimies on oivaltanut miten erilaiset ihmiset ovat työyhteisössä rikkaus, muokkaa hän myös käytöstään empaattisemmaksi ja pyrkii näin lähestymään erilaisia ihmisiä eri tavoin kuin aikaisemmin. | fi |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Insights Discovery -koulutus esimiesten tunnetaitojen kehittäjänä | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/434 | - |
dc.organization | Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | Tunneäly | - |
dc.subject.keyword | tunnetaidot | - |
dc.subject.keyword | henkilöarviointi | - |
dc.subject.keyword | esimiestyö | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | - |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | - |