Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalinen media seurakunnan työkaluna ja vapaaehtoistyön muotona

Tourunen, Anniina (2016)

 
Avaa tiedosto
Tourunen_Anniina.pdf (3.716Mt)
Lataukset: 


Tourunen, Anniina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178338
Tiivistelmä
Tämä produktimuotoinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suur-Helsingin seurakuntayhteisölle eli Suhelle. Suhe on Helsingin Kalliossa ja Vantaan Tikkurilassa toimiva vuonna 1990 perustettu ja rekisteröity itsenäinen ja tunnustuskuntiin sitoutumaton uskonnollinen yhdistys.

Opinnäytetyön produkti on Suhen sometiimille laaditut toimintaohjeet. Produkti on syntynyt tietoperustassa esitetyn lähdemateriaalin sekä opinnäytetyön kirjoittajan kevään aikana tekemän käytännön työn pohjalta. Sometiimin toimintaohjeet sisältävät Suhen some-viestinnän tavoitteet, ydinviestin, tyylin, kohderyhmän ja hyväksi havaittuja sisällöllisiä linjanvetoja.

Sometiimi on perustettu tammikuussa 2016. Se vastaa Suhe-seurakunnan some-viestinnän suunnittelusta, toteutuksesta ja kehittämisestä. Tiimi toimii täysin vapaaehtoisvoimin, ja sen ensimmäinen vetäjä on tämän opinnäytetyön kirjoittaja.

Vapaaehtoistyön luonteeseen kuuluu tekijöiden vaihtuvuus. Sometiimin toimintaohjeet on laadittu työkaluksi uusien tiimiläisten perehdyttämiseen. Niiden toivotaan estävän hiljaisen tiedon katoaminen tiimin jäsenten vaihtuessa.

Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään opinnäytetyön toimeksiantaja sekä etsitään vastauksia siihen, miten uskonnollinen yhteisö voi hyödyntää sosiaalista mediaa ja kuinka vapaaehtoistiimiä johdetaan. Lähdemateriaalista hankitun tiedon ohessa esitetään käytännön työstä kumpuavia havaintoja ja pohdintoja sekä pyritään esittämään keinoja, joilla tietoa voidaan soveltaa käytäntöön.

Opinnäytetyön raportti ja produkti on tehty kevään 2016 aikana. Produkti on toimeksiantajan palautteen mukaan onnistunut ja tarpeellinen. Sitä käytetään tulevaisuudessa uusien sometiimiläisten perehdytyksessä ja mahdollisesti myös pohjana toisenlaiselle ohjeistukselle, joka kattaa sometiimin tehtäväalueen lisäksi esimerkiksi Suhen graafiset ohjeistukset.

Suhen some-vaikuttavuus on kasvanut sometiimin perustamisen myötä merkittävästi. Facebookissa viikon aikana tavoitettavien ihmisten määrä on noussut alle kolmesta tuhannesta parhaimmillaan lähes kahteenkymmeneen tuhanteen. Instagramissa seuraajia oli huhtikuun lopussa jo yli tuhat, kun tammikuussa määrä oli noin 800. Myös Twitterissä seuraajamäärä on kasvanut suurin piirtein viidelläkymmenellä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste