Yrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen : Kuljetus ja muutto O. Jylhä Oy
Saarinen, Mikko; Nykänen, Jani (2016)
Saarinen, Mikko
Nykänen, Jani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168125
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylässä sijaitseva kuljetusalan yritys, Kuljetus ja muutto O. Jylhä Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kyseisen yrityksen sisäistä viestintää. Tavoitteina oli selvittää sisäisen viestinnän sen hetkinen tila, löytää parannettavat asiat sekä tutkia ja ehdottaa työkaluja viestintään. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viestintää, sen tarkoitusta ja merkitystä sekä sisäisen viestinnän eri välineitä. Siinä kerrottiin myös työyhteisöviestinnästä ja onnistuneen viestinnän ominaisuuksista.
Sisäisen viestinnän tilaa selvitettiin yrityksen henkilöstöltä sähköpostitse lähetetyllä kyselylomakkeella. Tulosten perusteella viestinnästä löytyi useita kehitettäviä ja parannettavia asioita viestintätyökaluissa sekä -käytänteissä. Tulokset esitettiin yritykselle erikseen järjestetyssä workshopissa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta yritykselle ehdotettiin käyttöön uusia viestinnän työkaluja ja käytänteitä. Niiden avulla yritys voi tehostaa sisäistä viestintäänsä jatkossa. Opinnäytetyöstä syntyi myös mahdollisuuksia jatkotutkimuksiin. Esimerkiksi tulevaisuudessa voisi tutkia tyytyväisyyttä viestintään uusien viestinnän työkalujen käyttöönoton jälkeen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viestintää, sen tarkoitusta ja merkitystä sekä sisäisen viestinnän eri välineitä. Siinä kerrottiin myös työyhteisöviestinnästä ja onnistuneen viestinnän ominaisuuksista.
Sisäisen viestinnän tilaa selvitettiin yrityksen henkilöstöltä sähköpostitse lähetetyllä kyselylomakkeella. Tulosten perusteella viestinnästä löytyi useita kehitettäviä ja parannettavia asioita viestintätyökaluissa sekä -käytänteissä. Tulokset esitettiin yritykselle erikseen järjestetyssä workshopissa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta yritykselle ehdotettiin käyttöön uusia viestinnän työkaluja ja käytänteitä. Niiden avulla yritys voi tehostaa sisäistä viestintäänsä jatkossa. Opinnäytetyöstä syntyi myös mahdollisuuksia jatkotutkimuksiin. Esimerkiksi tulevaisuudessa voisi tutkia tyytyväisyyttä viestintään uusien viestinnän työkalujen käyttöönoton jälkeen.