Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hotellialan opiskelijoiden käsityksiä työnantajamaineesta ja sen merkityksestä

Vaateri, Salla (2016)

 
Avaa tiedosto
Vaateri_Salla.pdf (517.1Kt)
Lataukset: 


Vaateri, Salla
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188568
Tiivistelmä
Nykypäivän työvoimatilanteessa työnantajamaineen merkitys kasvaa jatkuvasti, kun työnantajien taistelu parhaista työntekijöistä kiihtyy. Työnantajamaineen kehittäminen on yrityksen menestyksen kannalta tärkeää, koska se vaikuttaa rekrytointiin, työntekijöiden sitoutumiseen ja yrityksen tekemään tulokseen. Työnantajamainetta ei voida koskaan täysin hallita, mutta sen kehittämisellä saadaan aikaan yritykselle merkityksellistä kilpailuetua.

Tämän opinnäytetyön aiheena on työnantajamaine hotellialan opiskelijoiden näkökulmasta. Työnantajamaine kuvaa sitä, kuinka houkuttelevana työnhakijat kokevat yrityksen. Työnantajamainetta tutkittaessa otetaan huomioon maineen ja maineen johtamisen käsitteet. Tutkimuksessa käsitellään työnantajamaineen merkitystä ja kehittämistä hotellissa työskentelevien alan opiskelijoiden näkökulmasta. Työn tavoitteena on tutkia opiskelijoiden käsityksiä työnantajamaineesta ja tuottaa kehitysideoita yritysten työnantajamaineen kehittämiseen. Työllä ei ole toimeksiantajaa, koska tutkimuksen tulosten halutaan palvelevan myös muiden alojen työnantajia, jotka ovat kiinnostuneita työnantajamaineensa kehittämisestä. Työ toteutettiin maalis- ja huhtikuun 2016 aikana.

Tämä opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Työnantajamainetta tutkitaan työssä ryhmähaastatteluina toteutettujen teemahaastattelujen ja jo olemassa olevan teoriatiedon perusteella. Kaikki haastateltavat ovat hotellissa työskenteleviä alan opiskelijoita, jotka ovat opintojensa loppupuolella. Työ rajattiin työnantajamaineeseen hotellialalla, koska tämän tutkimuksen tekijä opiskelee hotellialaa ja haastateltavien valinta yhdeltä alalta edesauttaa ryhmähaastattelujen sujuvuutta ja haastattelun tulosten kattavuutta.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että työnantajamaine ja sen kehittäminen ovat tärkeitä yrityksen menestykseen vaikuttavia tekijöitä alalla kuin alalla. Työnantajamaine muodostuu työpaikan omien nykyisten ja entisten työntekijöiden puheiden perusteella. Tämän myötä työntekijöiden rooli työnantajamaineen rakentajina korostuu tutkimuksessa usein kohdin. Työnantajamaineen kehittämisen tärkeys korostuu yrityksen toiminnassa jatkuvasti, sillä hyvä työnantajamaine vetää puoleensa parhaita työnhakijoita, vähentää vaihtuvuutta, ja hyvä työnantajamaine saattaa jopa pienentää palkkauskustannuksia. Toteutettujen ryhmähaastattelujen perusteella saavutettiin tietoa, jonka avulla työnantajat voivat ryhtyä työnantajamaineensa kehittämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste