WLAN-mobiilitukiaseman tuotteistus : case DNA
Wistbacka, Nea (2016)
Wistbacka, Nea
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, soveltuuko WLAN-mobiilitukiasema -palvelu DNA Finland Oy:n tuotevalikoimaan ja edelleen toimitettavaksi palveluksi DNA:n yritysasiakkaille. WLAN-mobiilitukiasema on palvelu, jossa asiakkaalle toimitetaan etätukiasema eli Remote Access Point (RAP), USB-modeemi ja sen sisälle laitettava SIM-kortti, johon on provisioitu DNA:n liittymätuote. WLAN-mobiilitukiasema kuuluu lähiverkkopalveluiden tuotealueeseen. Etätukiasema sekä USB-modeemi SIM-kortin kera ovat provisioitu niin, että esimerkiksi asiakkaan PC löytää siitä langattoman yhteyden.
Hankepainotteisen toimintatutkimuksen tutkimusmenetelmänä on käytetty pääasiassa haastatteluja. Työtä varten on haastateltu muun muassa DNA:n lähiverkkopalveluiden tuotepäällikköä sekä yrityksen muita työntekijöitä. Opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee itse myös DNA:lla, joten työssä on käytetty paljon kirjoittajan omia havaintoja.
Opinnäytetyössä käsitellään tuotteistusta, tuotekehityksen vaiheita, tuotteen elinkaarta sekä millainen on mahdollisesti menestyvä uusi tuote. Lähtökohtana olisi kehittää kevyempi versio DNA:n olemassa olevista tuotteista yritysasiakkaiden käyttöön. Koska uuden palvelun olisi tarkoitus olla asiakkaille muun muassa helposti käyttöönotettava ja edullinen, täytyy sen olla suhteellisen vähätöinen ja edullinen myös palveluntarjoajalle.
Opinnäytetyössä todetaan, että DNA:n kannattaa tuotteistaa WLAN-mobiilitukiasema -palvelu, koska se tuotteistetaan lisäpalveluksi nykyisen DNA WLAN Enterprise -tuotteen rinnalle ja sille on ilmennyt kysyntää asiakkaiden suunnalta. Haastattelujen ja keskustelujen pohjalta voitaneen todeta, että suurin osa asetetuista lähtökohdista täyttyvät, mutta samalla tiedostetaan, että tekninen toteutus ja toimitusprosessi eri osa-alueineen täytyy käydä läpi eri osastojen asiantuntijoiden kanssa, jotta palvelusta saadaan toimiva ja toimitusprosessista sujuva.
Hankepainotteisen toimintatutkimuksen tutkimusmenetelmänä on käytetty pääasiassa haastatteluja. Työtä varten on haastateltu muun muassa DNA:n lähiverkkopalveluiden tuotepäällikköä sekä yrityksen muita työntekijöitä. Opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee itse myös DNA:lla, joten työssä on käytetty paljon kirjoittajan omia havaintoja.
Opinnäytetyössä käsitellään tuotteistusta, tuotekehityksen vaiheita, tuotteen elinkaarta sekä millainen on mahdollisesti menestyvä uusi tuote. Lähtökohtana olisi kehittää kevyempi versio DNA:n olemassa olevista tuotteista yritysasiakkaiden käyttöön. Koska uuden palvelun olisi tarkoitus olla asiakkaille muun muassa helposti käyttöönotettava ja edullinen, täytyy sen olla suhteellisen vähätöinen ja edullinen myös palveluntarjoajalle.
Opinnäytetyössä todetaan, että DNA:n kannattaa tuotteistaa WLAN-mobiilitukiasema -palvelu, koska se tuotteistetaan lisäpalveluksi nykyisen DNA WLAN Enterprise -tuotteen rinnalle ja sille on ilmennyt kysyntää asiakkaiden suunnalta. Haastattelujen ja keskustelujen pohjalta voitaneen todeta, että suurin osa asetetuista lähtökohdista täyttyvät, mutta samalla tiedostetaan, että tekninen toteutus ja toimitusprosessi eri osa-alueineen täytyy käydä läpi eri osastojen asiantuntijoiden kanssa, jotta palvelusta saadaan toimiva ja toimitusprosessista sujuva.