Maahanmuuttajanuorten kotoutuminen - hyvät käytännöt opintojen nivelvaiheessa : Kirjallisuuskatsaus
Ojalehto, Minna (2016)
Ojalehto, Minna
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198781
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut koota tietoa tutustumalla ajankohtaisimpiin tiedotteisiin, tutkimustietoon sekä kirjallisuuteen liittyen maahanmuuttajanuorten kotouttamiseen erityisesti opintojen nivelvaiheessa. Opintojen nivelvaiheessa eli esimerkiksi peruskoulun ja toisen asteen siirtymävaiheessa Suomeen saapuminen on haasteellista maahanmuuttajanuorelle. Silloin riski jäädä työ- tai kouluelämän ulkopuolelle on suuri.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka on yleiskatsaus aiheeseen ilman tarkkoja sääntöjä. Tutkimuksen aineistona oli viisi 2010-luvulla suomalaisissa ammattikorkeakouluissa toteutettua tutkimusta, joissa esiteltiin projekteja, työpajoja ja valmentavia koulutuksia maahanmuuttajanuorten kotoutumiseen liittyen.
Tutkimuskysymyksiä työssä oli kaksi:
• millaisia ovat maahanmuuttajanuorten kotoutumisen hyvät käytännöt opintojen nivelvaiheessa?
• millaisia muutoksia nivelvaiheen kotouttamisella on ollut maahanmuuttajanuorille?
Tutkimuksen tuloksena löydettiin hyviä käytäntöjä muun muassa kielen oppimiseen liittyen. Positiivisia muutoksia maahanmuuttajanuorten elämässä näkyi tulevaisuuden suunnitelmissa, arkielämän taidoissa ja osallisuuden tunteessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka on yleiskatsaus aiheeseen ilman tarkkoja sääntöjä. Tutkimuksen aineistona oli viisi 2010-luvulla suomalaisissa ammattikorkeakouluissa toteutettua tutkimusta, joissa esiteltiin projekteja, työpajoja ja valmentavia koulutuksia maahanmuuttajanuorten kotoutumiseen liittyen.
Tutkimuskysymyksiä työssä oli kaksi:
• millaisia ovat maahanmuuttajanuorten kotoutumisen hyvät käytännöt opintojen nivelvaiheessa?
• millaisia muutoksia nivelvaiheen kotouttamisella on ollut maahanmuuttajanuorille?
Tutkimuksen tuloksena löydettiin hyviä käytäntöjä muun muassa kielen oppimiseen liittyen. Positiivisia muutoksia maahanmuuttajanuorten elämässä näkyi tulevaisuuden suunnitelmissa, arkielämän taidoissa ja osallisuuden tunteessa.