Småbarnspedagogers upplevelser av välmående och stress på jobbet - en kvalitativ studie
Augustsson, Erika (2016)
Augustsson, Erika
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198620
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att att synliggöra småbarnspedagogernas vardag och deras uppfattningar om vad som skapar hälsa eller ohälsa på arbetsplatsen. Som bakgrund till arbetet kan ses den arbetslivsutveckling som sker på det sociala fältet, inklusive för småbarnspedagoger, där ekonomiska åtstramningar leder till minskade resurser och större barngrupper för pedagogerna. Det övergripande målet är att bidra med ökad kunskap om faktorer som kan öka pedagogers välmående för att kunna höja arbetsplatshälsan. Mina forskningsfrågor är: ”Vilka faktorer skapar trivsel respektive stress på lekskolan?” och ”Hur uppfattar pedagogerna att barnen påverkas av eventuella upplevelser av stress och otillräcklighet?”. Den teoretiska referensramen i arbetet har en salutogen vinkling där känsla av sammanhang (KASAM), arbetsglädje, psykosocial arbetsmiljö och olika uttryck för stress behandlas. Metoden som användes var narrativ där forskaren inklusive hennes kolleger skrev arbetsdagböcker som användes som processmaterial. Analysmetoderna är en kombination av narrativ analys och innehållsanalys. I resultaten framgår att trivsel skapas då man känner sig uppskattad, kan vara sig själv, har tid till alla sina arbetsuppgifter och att veta vad som hör till ens arbetsuppgifter. Jobbet kan kännas belastande då någon kollega är borta och det skall hittas vikarie. Även känslor av ensamhet på jobbet var belastande, liksom ändrad vardagsrytm. Sammanfattat visar resultatet att arbetsglädje, lämplig arbetsbelastning, tydligt ledarskap och tillitsfull föräldrakontakt påverkar (och påverkas av) pedagogernas KASAM som i sin tur påverkar barnens välmående. The aim with this thesis is to make the daily work of kindergarten-teachers visible and also their views on what can create health or stress at work. In the light of the political times of austerity in the social field, including kindergarten-teachers, leading to reduction in resources and bigger groups of children. The general aim for the study is to increase the awareness about which elements that could amplify the pedagogues wellbeing to be able to increase the health in the workplace. My research questions are: ”Which factors creates well-being or stress in the kindergarden”? and ”How do the pedagogues perceive that the children may react from possible experiences of stress and insufficiency”? The teoretical frame of reference has an salutogenetic angle where sence of coherence (SOC), job satisfaction, psychosocial work environment, and different manifestations of stress are delt with. The method that are used are narrative, where the scientist and her colleges wrote journals that were used as processmaterial. The methods of analysis are a combination of narrativ and content analysis. According to the results it appears that well-being is created when one feels appreciated, can be herself, there is enough time to do the work and when there is clearity about what belongs to the job assignments. It can be said that a high SOC leads to well-being and the other way around. Stress, on the other hand, emerges when a collegue is sick and a substitute has to be found. Also feeling of loneliness at work is onerous, as well as the daily rhythm. In summary the results shows that job satisfaction, adequate work loud, clear leadership and a parental contact based on trust affects (and are affected by) the pedagogues SOC that in turn affects the childrens wellbeing.