Kumilevylaakerit
Miettinen, Pekka (2016)
Miettinen, Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188381
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja tutustuttiin kumilevylaakereiden mitoitukseen, sekä toimintaan rakenteen osana. Opinnäytetyön aikana käytiin läpi eri mitoitusohjeita kumilevylaakereille, joiden pohjalta valittiin kuormitettavuus vertailussa sekä käytännön tapauksen mitoituksessa käytettäväksi ohjeistukseksi Matti V. Leskelän raportti RTL0105 kumilevylaakereiden mitoitus. Tämä ohje on kansallisena ohjeena tällä hetkellä Suomessa käytössä, kun kumilevylaakereita mitoitetaan talonrakentamisen sovelluksiin.
Opinnäytetyössä keskityttiin yksikerroslaakereihin jotka ovat pääasiallisesti käytössä talonrakentamisen sovelluksissa. Tutkimuksessa perehdyttiin laakereiden laadunvarmistukseen, kuormitettavuuteen vaikuttaviin tekijöihin, sekä kahteen ongelmia aiheuttaneeseen kohteeseen. Käytännön mitoitusprosessi tuli myös tutuksi opinnäytetyön aikana liikerakennuksen elementtisuunnittelun yhteydessä, jonka liitoksissa olevat kumilevylaakerit mitoitettiin kuormitettavuus laskelmien yhteydessä.
Tutkimuksen aikana vahvistui käsitys siitä, jotta kumilevylaakereiden mitoitus olisi mahdollisimman optimaalista suunniteltavaan kohteeseen pitäisi kumin materiaaliominaisuudet olla suunnittelijalla tarkkaan tiedossa. Kovuuden ja materiaaliseoksen vaihtelu valmistajien ilmoittamalla toleranssilla aiheuttaa kuormitettavuudessa sekä suoraan, että liukumoduulin kautta suurta hajontaa. Tämä johtaa helposti siihen, että kumilevylaakereiden mitoituksessa suunniteltava rakenneosa on joko ali- tai ylimitoitettu.
Opinnäytetyön keskeiseksi lopputulemaksi saatiin, että kumilevylaakereiden suunnittelussa kokonaisvaltainen ajattelu sekä materiaalin ominaisuuksien, että liittyvien rakenteiden osalta on tärkeää onnistuneen lopputuloksen kannalta.
Opinnäytetyössä keskityttiin yksikerroslaakereihin jotka ovat pääasiallisesti käytössä talonrakentamisen sovelluksissa. Tutkimuksessa perehdyttiin laakereiden laadunvarmistukseen, kuormitettavuuteen vaikuttaviin tekijöihin, sekä kahteen ongelmia aiheuttaneeseen kohteeseen. Käytännön mitoitusprosessi tuli myös tutuksi opinnäytetyön aikana liikerakennuksen elementtisuunnittelun yhteydessä, jonka liitoksissa olevat kumilevylaakerit mitoitettiin kuormitettavuus laskelmien yhteydessä.
Tutkimuksen aikana vahvistui käsitys siitä, jotta kumilevylaakereiden mitoitus olisi mahdollisimman optimaalista suunniteltavaan kohteeseen pitäisi kumin materiaaliominaisuudet olla suunnittelijalla tarkkaan tiedossa. Kovuuden ja materiaaliseoksen vaihtelu valmistajien ilmoittamalla toleranssilla aiheuttaa kuormitettavuudessa sekä suoraan, että liukumoduulin kautta suurta hajontaa. Tämä johtaa helposti siihen, että kumilevylaakereiden mitoituksessa suunniteltava rakenneosa on joko ali- tai ylimitoitettu.
Opinnäytetyön keskeiseksi lopputulemaksi saatiin, että kumilevylaakereiden suunnittelussa kokonaisvaltainen ajattelu sekä materiaalin ominaisuuksien, että liittyvien rakenteiden osalta on tärkeää onnistuneen lopputuloksen kannalta.