Liikuntakerho ILO : Liikuntainterventio 3.–4.-luokkalaisille lapsille
Kivistö, Ilmari; Nieminen, Arvo (2016)
Kivistö, Ilmari
Nieminen, Arvo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208909
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja toteuttaa vapaamuotoinen ja oppilaslähtöinen liikuntakerho. Tavoitteena oli arvioida ja vahvistaa lasten käsitystä liikunnasta sekä luoda positiivisia kokemuksia liikuntaintervention avulla.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Savonlinnan kaupungin Mertalan yhtenäiskoulun kanssa toiminnallisena interventiotutkimuksena. Liikuntainterventioon haettiin osallistujia kolmannen ja neljännen luokan oppilaista, joita on 109. Vapaaehtoisia osallistujia ilmoittautui yhteensä seitsemäntoista (n=17). Liikuntakerho kokoontui yhteensä seitsemän kertaa ja se toteutettiin syksyllä 2014. Ohjaajat toteuttivat liikuntakerhoa lapsilähtöisen opetuksen keinoin huomioiden heterogeenisen kohderyhmän yksilölliset lähtötasot. Lapset osallistuivat liikuntakerhoon ja antoivat palautetta intervention alussa, lopussa ja sen aikana.
Liikuntaintervention toteutuksen arvioinnissa käytettiin alku- ja loppukyselyä, pienryhmäkyselyä sekä havaintopäiväkirjaa. Tulosten mukaan oppilaslähtöisen liikuntakerhon kokemukset ja hyödyt ovat yksilöllisiä ja pääosin lasten kokemukset olivat positiivisia. Positiivisiin kokemuksiin vaikuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi aiheen kiinnostavuus, ohjaajien aktiivisuus, toiveisiin vaikuttamisen mahdollisuus, ryhmähenki ja opetettavien aiheiden monipuolisuus. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta tuloksia voi käyttää hyödyksi liikunnanopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa ajatellen lasten motivaatiota liikuntaa kohtaan.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Savonlinnan kaupungin Mertalan yhtenäiskoulun kanssa toiminnallisena interventiotutkimuksena. Liikuntainterventioon haettiin osallistujia kolmannen ja neljännen luokan oppilaista, joita on 109. Vapaaehtoisia osallistujia ilmoittautui yhteensä seitsemäntoista (n=17). Liikuntakerho kokoontui yhteensä seitsemän kertaa ja se toteutettiin syksyllä 2014. Ohjaajat toteuttivat liikuntakerhoa lapsilähtöisen opetuksen keinoin huomioiden heterogeenisen kohderyhmän yksilölliset lähtötasot. Lapset osallistuivat liikuntakerhoon ja antoivat palautetta intervention alussa, lopussa ja sen aikana.
Liikuntaintervention toteutuksen arvioinnissa käytettiin alku- ja loppukyselyä, pienryhmäkyselyä sekä havaintopäiväkirjaa. Tulosten mukaan oppilaslähtöisen liikuntakerhon kokemukset ja hyödyt ovat yksilöllisiä ja pääosin lasten kokemukset olivat positiivisia. Positiivisiin kokemuksiin vaikuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi aiheen kiinnostavuus, ohjaajien aktiivisuus, toiveisiin vaikuttamisen mahdollisuus, ryhmähenki ja opetettavien aiheiden monipuolisuus. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta tuloksia voi käyttää hyödyksi liikunnanopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa ajatellen lasten motivaatiota liikuntaa kohtaan.