Uuden myyjän perehdyttäminen : Myyjän perehdytyskansio Routa Imports Oy:lle
Rintamäki, Mari (2016)
Rintamäki, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208919
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perehdytyskansio tukemaan uuden myyjän perehdyttämistä Routa Imports Oy:ssa. Routa Imports Oy on vuoden 2013 marraskuussa Tampereella perustettu maahantuontiyritys, jonka toiminta laajeni vuoden 2016 alussa Suomen lisäksi Ruotsiin. Laajenemisen myötä heräsi tarve perehdytyskansiolle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimeksiantajalle selkeä apuväline perehdytykseen. Perehdytyskansion tarkoituksena oli helpottaa niin myynnin esimiehen kuin uuden työntekijän työtä perehdytysvaiheessa ja sen jälkeen. Tavoitteena oli selkeyttää ja kehittää koko perehdytysprosessia ja luoda järjestelmällisyyttä yrityksen toimintatapoihin.
Opinnäyteprosessi aloitettiin perehdyttämisen ja myyntityön teoriaan tutustuen. Kattavan teoriaosuuden kirjoittamisen jälkeen aloitettiin perehdytyskansion kokoaminen. Kansion tekeminen alkoi toimeksiantajayrityksen ja opinnäytetyöntekijän välisellä palaverilla, jossa tarkennettiin, mitä kansioon halutaan. Tekijä kokosi perehdytyskansion yrityksen toiveiden, kollegan haastattelun ja omien kokemuksien perusteella opiskeltuun teoriaan pohjaten. Tekijälle tärkein kriteeri työssä oli, että perehdytyskansio on käyttäjiensä näköinen ja että se palvelisi mahdollisimman hyvin yrityksen tarpeita ja käytäntöjä tuoden kuitenkin työskentelyyn kaivattua järjestelmällisyyttä. Toimeksiantajayrityksen pyynnöstä varsinaista perehdytyskansiota ei julkaista opinnäytetyössä, mutta sen sisällysluettelo löytyy liitteistä.
Perehdytyskansio onnistui hyvin. Tekijän omat kokemukset toimeksiantajan palveluksessa tekivät kansion kokoamisesta ja palautteen saamisesta vaivatonta. Yrityksen antama palaute oli kansion tekemisen aikana hyvin tärkeää, jotta tekijä pystyi tuottamaan yritykselle työkalun, josta he aidosti hyötyvät. Valmis perehdytyskansio tallennettiin yrityksen Google Drive –kansioon, jossa sitä on helppo säilyttää ja tarpeen mukaan päivittää. Perehdytyskansion käyttöönotto on askel yrityksen toimintatapojen selkeyttämiseen ja järjestelmällisyyden löytymiseen.
Jatkossa tekijä suosittelee yritystä tekemään valmiin perehdytyssuunnitelman, jotta rekrytointitilanteessa ollaan valmiita perehdyttämiseen. Tekijä haluaa muistuttaa yritystä perehdytyskansion säännöllisestä päivittämisestä, sillä sen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Kun perehdytyskansio saadaan ensimmäistä kertaa käyttöön seuraavassa rekrytoinnissa, yrityksen on tärkeää pyytää perehdytettävältä palautetta kansiosta ja kehittää sitä ja perehdytysprosessia edelleen.
Opinnäyteprosessi aloitettiin perehdyttämisen ja myyntityön teoriaan tutustuen. Kattavan teoriaosuuden kirjoittamisen jälkeen aloitettiin perehdytyskansion kokoaminen. Kansion tekeminen alkoi toimeksiantajayrityksen ja opinnäytetyöntekijän välisellä palaverilla, jossa tarkennettiin, mitä kansioon halutaan. Tekijä kokosi perehdytyskansion yrityksen toiveiden, kollegan haastattelun ja omien kokemuksien perusteella opiskeltuun teoriaan pohjaten. Tekijälle tärkein kriteeri työssä oli, että perehdytyskansio on käyttäjiensä näköinen ja että se palvelisi mahdollisimman hyvin yrityksen tarpeita ja käytäntöjä tuoden kuitenkin työskentelyyn kaivattua järjestelmällisyyttä. Toimeksiantajayrityksen pyynnöstä varsinaista perehdytyskansiota ei julkaista opinnäytetyössä, mutta sen sisällysluettelo löytyy liitteistä.
Perehdytyskansio onnistui hyvin. Tekijän omat kokemukset toimeksiantajan palveluksessa tekivät kansion kokoamisesta ja palautteen saamisesta vaivatonta. Yrityksen antama palaute oli kansion tekemisen aikana hyvin tärkeää, jotta tekijä pystyi tuottamaan yritykselle työkalun, josta he aidosti hyötyvät. Valmis perehdytyskansio tallennettiin yrityksen Google Drive –kansioon, jossa sitä on helppo säilyttää ja tarpeen mukaan päivittää. Perehdytyskansion käyttöönotto on askel yrityksen toimintatapojen selkeyttämiseen ja järjestelmällisyyden löytymiseen.
Jatkossa tekijä suosittelee yritystä tekemään valmiin perehdytyssuunnitelman, jotta rekrytointitilanteessa ollaan valmiita perehdyttämiseen. Tekijä haluaa muistuttaa yritystä perehdytyskansion säännöllisestä päivittämisestä, sillä sen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Kun perehdytyskansio saadaan ensimmäistä kertaa käyttöön seuraavassa rekrytoinnissa, yrityksen on tärkeää pyytää perehdytettävältä palautetta kansiosta ja kehittää sitä ja perehdytysprosessia edelleen.