dc.contributor.author | Märsy, Kaija | - |
dc.date.accessioned | 2016-05-21T08:42:47Z | |
dc.date.available | 2016-05-21T08:42:47Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201605208989 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/110788 | |
dc.description.abstract | Sairauspoissaolot aiheuttavat työpaikoille paljon kustannuksia ja tuotannollisia menetyksiä. Kokkolan kaupungin puhtauspalveluissa sairauspoissaolojen määrä oli vuonna 2014 21,15 kalenteripäivää työntekijää kohden. Poissaolot painottuivat lyhyisiin jaksoihin.
Koska esimiesten käytössä on työkyvyn aktiivisen tuen malli ja muita esimiestyön toimintamalleja, heräsikin kysymys, miksi sairauspoissaoloja silti on niin paljon. Tutkimus-kysymyksiksi muotoutuivat: eivätkö toimintamallit toimi, vai eikö niitä käytetä? Mikä on lähiesimiehen rooli sairauspoissaolojen kohdalla, entä työntekijän ja työyhteisön? Miten työkyvyn aktiivisen tuen malli saataisiin hyödynnettyä? Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusosiossa tehtiin strukturoitu lomakekysely siivoustyöntekijöille ja ryhmähaastattelu palveluesimiehille.
Tuloksiksi saatiin, että varhaisen tuen keskusteluja käydään, mutta ei kaikille, eikä tarpeeksi ajoissa. Keskustelujen sisältöön pitäisi panostaa enemmän. Palveluesimiesten mielestä sairauspoissaolojen määrien seuranta on vaikeaa, ja aina ei lomakkeilla saa oikeaa ongelmaa esille. Työntekijät eivät tunne työkyvyn aktiivisen tuen mallia, mutta kokivat hyväksi työhön paluun tukemisen. Palveluesimiehet kokevat tarvitsevansa koulutusta toimintamallien käyttöön, sekä toivovat erityistä puheeksi oton mallia. Esimiehen rooli sairauspoissaolojen suhteen ei ollut täysin selvä.
Tuloksista koottiin kehittämisehdotuksia, joilla työkyvyn aktiivisen tuen mallin hyöty saataisiin käyttöön. Toimintamalli pitää tiedottaa työntekijöille ja palveluesimiehet valmentaa sen käyttöön. Varhaisen tuen keskustelut tulee ottaa käyttöön systemaattisesti ja käyttöä seurata. Keskustelun aloituksessa kannattaa hyödyntää työkyvyn kartoituslomaketta oikean ongelman selvittämiseksi. Työyhteisön tilanne tulee kysyä työntekijältä aina keskustelun yhteydessä erikseen. Vuoden 2016 alusta yhdistynyttä puhtaus- ja ruokapalveluja hyödyttäisi oma määräaikainen työkyky- tai työhyvinvointikoordinaattori, joka auttaisi toimintamallin jalkauttamisessa yksikön arkeen ja sitä kautta tehokkaaseen sairauspoissaolojen vähentämiseen. | fi |
dc.description.abstract | Sick leaves cause a lot of costs and productive losses to organizations. In the cleaning service of the city of Kokkola sick leaves were 21.15 calendar days per employee. The sick leaves were mostly short periods.
Because the managers have a model of early support and many other models in use, there was a question why there, nevertheless, are so many sick leaves. The research questions were whether the models not usable or are they not used? What is the role of manager, employee and work community? How could one exploit the models? The approach of the thesis was case study. The study was made with the help of a structured form enquiry for cleaners and a group interview for managers.
The results indicated that conversations of early support are used but not for everyone and not soon enough. More should be invested in the contents of the conversations. It appeared that the following up of the amount of sick leaves is difficult. The employees do not know the model of early support, but they think that the returning to work was well supported. The managers need more education to use the models and they wish there was a special model of conversation. The role of manager as for sick leaves was not so clear.
Improvements were made based on the results. The model of support should be informed to the employees and the managers should be taught to use it. The model of early support should be used systematically and they should follow its use. At the beginning of the conversation they should use the surveying form to find the real reason of problem. They should ask about the situation of the work community in every conversation. The cleaning and catering service should benefit from their own coordinator of well-being at work. The coordinator should help the managers in the use of the early support model with a view reduce the sick leaves. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Kokkolan kaupungin puhtaus- ja ruokapalvelujen sairauspoissaolojen vähentäminen työkyvyn aktiivisen tuen avulla | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/97435 | - |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.ysa | sairauspoissaolot | |
dc.subject.ysa | varhainen tuki | |
dc.subject.ysa | esimiehet | |
dc.subject.ysa | työkyky | |
dc.subject.ysa | puhtauspalvelut | |
dc.subject.ysa | ateriapalvelut | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant| | - |
dc.subject.discipline | Palveluliiketoiminnan koulutusohjelma | - |