Amningfred : En utredning om hur föräldrar och blivande föräldrar upplever kampanjen Amningsfred
Sormunen, Oona; Suokas, Anna; Wilson, Elin; Pöyhönen, Johanna; Sjöberg, Victoria; Nordblom, Maria (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sormunen, Oona
Suokas, Anna
Wilson, Elin
Pöyhönen, Johanna
Sjöberg, Victoria
Nordblom, Maria
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208994
Tiivistelmä
Imetysrauha-kampanja on osa projektia Imetys ilman stressiä, joka on Folkhälsanin sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteinen hanke. Imetysrauha-kampanja koostuu internetsivustosta www.imetysrauha.fi sekä neljästä kampanjajulisteesta. Kampanjan tavoite on nostaa imetyskulttuuria esille positiivisella tavalla.
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää, kuinka äidit, isät, tulevat äidit ja tulevat isät kokevat Imetysrauha-kampanjan. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä on käytetty kohderyhmähaastattelua sekä mielipidekyselyä. Nämä menetelmät tukevat opinnäytetyön laadullista tutkimusnäkökulmaa. Kirjallisuuskatsaukseen on kerätty olennaista kirjallisuutta tukemaan opinnäytetyön tutkimustavoitetta. Materiaalin analyysi-menetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä.
Neljän kohderyhmähaastattelun perusteella saatiin vastaus tutkimuskysymyksiin, jotka koskivat internetsivustoa sekä neljää kampanjajulistetta. Mielipidekyselyn avulla saatiin selville ihmisten ensivaikutelmia kampanjasta, kahden kampanjajulisteen pohjalta. Opinnäytetyössä esitettävän tuloksen mukaan Imetysrauha-kampanja koetaan visuaalisesti kauniina mutta osittain imetystä liian kaunistelevana. Termi Imetysrauha koettiin vaikeana määrittää sekä ymmärtää. Naiset kokivat kampanjan kutsuvaksi, kun taas miehet kokivat, että kampanja herättäisi enemmän kiinnostusta, mikäli sen tavoite tulisi selkeämmin ilmi. Imetys on osa terveyden edistämistä. Suomessa on Pohjoismaiden matalin imetysprosentti, joten on tärkeää, että yhteiskunnassamme tavoiteltaisiin vielä positiivisempaa asennetta imetystä kohtaan. Median ja Imetysrauha–kampanjan avulla pystytään nostamaan imetyksen tärkeys esille yhteiskunnassamme.
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää, kuinka äidit, isät, tulevat äidit ja tulevat isät kokevat Imetysrauha-kampanjan. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä on käytetty kohderyhmähaastattelua sekä mielipidekyselyä. Nämä menetelmät tukevat opinnäytetyön laadullista tutkimusnäkökulmaa. Kirjallisuuskatsaukseen on kerätty olennaista kirjallisuutta tukemaan opinnäytetyön tutkimustavoitetta. Materiaalin analyysi-menetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä.
Neljän kohderyhmähaastattelun perusteella saatiin vastaus tutkimuskysymyksiin, jotka koskivat internetsivustoa sekä neljää kampanjajulistetta. Mielipidekyselyn avulla saatiin selville ihmisten ensivaikutelmia kampanjasta, kahden kampanjajulisteen pohjalta. Opinnäytetyössä esitettävän tuloksen mukaan Imetysrauha-kampanja koetaan visuaalisesti kauniina mutta osittain imetystä liian kaunistelevana. Termi Imetysrauha koettiin vaikeana määrittää sekä ymmärtää. Naiset kokivat kampanjan kutsuvaksi, kun taas miehet kokivat, että kampanja herättäisi enemmän kiinnostusta, mikäli sen tavoite tulisi selkeämmin ilmi. Imetys on osa terveyden edistämistä. Suomessa on Pohjoismaiden matalin imetysprosentti, joten on tärkeää, että yhteiskunnassamme tavoiteltaisiin vielä positiivisempaa asennetta imetystä kohtaan. Median ja Imetysrauha–kampanjan avulla pystytään nostamaan imetyksen tärkeys esille yhteiskunnassamme.