Palkitsemisperusteet ja -keinot vakuutusalan henkilöstöstrategiassa
Eisto, Anna-Stiina (2016)
Eisto, Anna-Stiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229069
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia henkilöstön tietoisuutta ja ymmärrystä palkitsemisperusteista ja -keinoista vakuutusalalla toimivassa yrityksessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista hyötyä toimeksiantajayritykselle olisi siitä, että henkilöstön palkitsemisperusteisiin ja palkitsemisen kokonaisuuteen liittyvä tietoisuus ja ymmärrys lisääntyisivät. Tavoitteena oli myös löytää keinoja, joilla toimeksiantajan henkilöstön tietoisuutta palkitsemisperusteista ja palkitsemisen kokonaisuudesta voitaisiin lisätä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin palkitsemiseen liittyviä teorioita osana organisaation henkilöstöstrategiaa. Palkitsemista käsiteltiin strategisen palkitsemisen näkökulmasta, sillä palkitseminen näyttäisi toimivan parhaiten silloin, kun se on yhteensovitettu organisaation liiketoimintastrategian kanssa. Palkitsemista myös käsiteltiin lain ja työehtosopimusten asettamien vaatimusten sekä vapaaehtoisten palkitsemiskeinojen teorioiden osalta.
Työn empiriaosassa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, jonka metodina käytettiin kyselyä. Kyselyllä pyrittiin selvittämään kuinka hyvin toimeksiantajayrityksen henkilöstö tuntee työsuhteeseensa liittyviä palkitsemisperusteita ja -keinoja. Toiseksi kyselyllä pyrittiin selvittämään, mitä vaikutuksia palkitsemisperusteiden ja palkitsemisen kokonaisuuden tuntemisella on siihen, millaisena palkitseminen koetaan henkilöstön näkökulmasta. Kolmanneksi kyselyllä pyrittiin löytämään keinoja siihen, miten palkitsemiseen liittyvää tietoisuutta ja ymmärrystä voitaisiin lisätä.
Kyselyn tuloksista saatiin viittauksia siitä, että henkilöstö tuntee palkitsemisperusteita ja -keinoja vaihtelevasti. Henkilöstö näyttäisi kokevan käytössä olevat palkitsemiskeinot enimmäkseen oikeudenmukaisina ja palkitsevina. Palkitsemisperusteiden tuntemisella vaikuttaisi kyselyn tulosten perusteella siihen, kuinka oikeudenmukaisena palkitseminen koetaan ja kuinka palkitsevina palkitsemiskeinoja pidetään. Palkitsemisperusteiden tuntemusta lisäämällä voisi näin ollen mahdollisesti parantaa palkitsemiselle asetettujen tavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin palkitsemiseen liittyviä teorioita osana organisaation henkilöstöstrategiaa. Palkitsemista käsiteltiin strategisen palkitsemisen näkökulmasta, sillä palkitseminen näyttäisi toimivan parhaiten silloin, kun se on yhteensovitettu organisaation liiketoimintastrategian kanssa. Palkitsemista myös käsiteltiin lain ja työehtosopimusten asettamien vaatimusten sekä vapaaehtoisten palkitsemiskeinojen teorioiden osalta.
Työn empiriaosassa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, jonka metodina käytettiin kyselyä. Kyselyllä pyrittiin selvittämään kuinka hyvin toimeksiantajayrityksen henkilöstö tuntee työsuhteeseensa liittyviä palkitsemisperusteita ja -keinoja. Toiseksi kyselyllä pyrittiin selvittämään, mitä vaikutuksia palkitsemisperusteiden ja palkitsemisen kokonaisuuden tuntemisella on siihen, millaisena palkitseminen koetaan henkilöstön näkökulmasta. Kolmanneksi kyselyllä pyrittiin löytämään keinoja siihen, miten palkitsemiseen liittyvää tietoisuutta ja ymmärrystä voitaisiin lisätä.
Kyselyn tuloksista saatiin viittauksia siitä, että henkilöstö tuntee palkitsemisperusteita ja -keinoja vaihtelevasti. Henkilöstö näyttäisi kokevan käytössä olevat palkitsemiskeinot enimmäkseen oikeudenmukaisina ja palkitsevina. Palkitsemisperusteiden tuntemisella vaikuttaisi kyselyn tulosten perusteella siihen, kuinka oikeudenmukaisena palkitseminen koetaan ja kuinka palkitsevina palkitsemiskeinoja pidetään. Palkitsemisperusteiden tuntemusta lisäämällä voisi näin ollen mahdollisesti parantaa palkitsemiselle asetettujen tavoitteiden toteutumista.