Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Budjetoinnin merkitys liiketoiminnalle

Bryggare, Jonna (2016)

 
Avaa tiedosto
bryggare_jonna.pdf (962.9Kt)
Lataukset: 


Bryggare, Jonna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella budjetointiprosessia ja budjettien merkitystä liiketoiminnan kehittämisen kannalta. Aihetta tutkittiin kansainvälisen konsernin tytäryhtiön organisaatiossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten budjetointiprosessi Case-yrityksessä toteutetaan, miten syvälle budjetointi organisaatiossa ulottuu ja miten tietoista henkilöstö yhtiöön asetetuista tavoitteista on. Lisäksi tutkittiin, minkälainen merkitys budjetoinnilla on liiketoiminnan kehittymisessä sekä kehittämisessä taloutta johtavien näkökulmasta.

Tutkimuksen aineisto koostui aihetta teoreettisesti käsittelevästä kirjallisesta ja sähköisestä materiaalista sekä teemahaastatteluista. Työn teoriaosuus alkaa laskentatoimen sekä siihen liittyvien asioiden käsittelyllä. Seuraavaksi teoria etenee budjetointiin aina käsitteestä prosessiin sekä budjetoinnin tarkkailun toteuttamiseen.

Empiriaosuus laadittiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin huhtikuussa 2016 ja tutkimusaineisto koostui teemahaastatteluista, joihin osallistui yhdeksän henkilöä. Yksi haastateltavista toimii yrityksen talousjohtajana, yksi yhtiön controllerina ja kaksi henkilöistä ovat yhtiössä myyjiä johtavassa asemassa eli myyn- tijohtajia. Lisäksi haastateltiin myyntijohtajien alaisuudessa toimivia myyntityöntekijöitä.

Tutkimuksen tulokset selvittivät, että Case-yrityksen budjetointiprosessi on kehittynyt suhteellisen hyväksi ja se koettiin koko henkilöstön puolesta toimivaksi. Budjetointiprosessi ulottuu osittain alimmalle tasolle asti, mutta budjetteihin liittyvää vaikutusvaltaa ei työntekijöillä juuri koettu olevan. Haastattelujen analysoinnit selvittivät, että yrityksen strategiset tavoitteet ja niiden kautta budjettien tavoitteet tiedostettiin hyvin kehittyneen informaationkulun myötä. Case-yrityksen nykyinen johto järjestää kuukausittain infotilaisuuden, jossa henkilöstö saa tietoa esimerkiksi strategiaan liittyvistä asioista sekä talousraporteista kuten budjeteista ja ennusteista. Henkilöstö koki lisääntyneen tiedonkulun ja yleisesti yritykseen liittyvän tiedon saannin lisänneen motivaatiota.

Liiketoiminnan kannalta budjetointi todettiin hyvin tärkeäksi, jonka vuoksi talousjohtaja pyrkii metodin jatkuvaan kehittämiseen. Hänen mukaansa tulevaisuudessa Case- yrityksessä olisikin tarkoitus siirtyä rullaavaan 12 kuukauden budjetointiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste