Private label -tuotteiden lanseeraussuunnitelma erikoistavarataloketjussa: Case Deuzer
Niskanen, Joni (2016)
Niskanen, Joni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239207
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Hong Kong -ketjun uuden oman private label-tuotteen lanseerausta ja laadittiin lanseeraussuunnitelma. Tutkimuksessa on keskitytty Deuzer-brändin tuotteisiin. Opinnäytetyön aihe on rajattu koskemaan myymälässä tapahtuvaa myymälämarkkinointia sekä tuotteista kuluttajille kertovaa markkinointiviestintää.
Teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa kerrotaan myymälän sisällä tapahtuvan myymälämarkkinoinnin eri muodoista ja toisessa osassa kerrotaan myymälän ulkopuolella tapahtuvan uuden tuotteen mainonnasta
Tutkimus on kvalitatiivinen haastattelututkimus ja haastateltavat olivat Hong Kong -ketjussa toimivia avainhenkilöitä. Avainhenkilöt toimivat markkinoinnin ja tuotehallinnan tehtävissä. Haastatteluiden perusteella muodostettiin käsitys nykyisestä lanseerauskäytännöstä.
Tutkimuksessa syvennytään nykyiseen lanseerauskäytäntöön ja peilataan siihen teoriaa. Analysoinnin tuloksena tehtiin lanseeraussuunnitelma. Johtopäätös-osiossa arvioidaan myös tutkimuksen luotettavuutta. Lisäksi siinä on mukana kehittämis- ja jatkotutkimusehdotukset sekä tekijän arvio omasta oppimisestaan ja ammatillisesta kehittymisestään.
Tutkimuksen pohjalta suurimmat kehityskohteet lanseerauskäytännöistä löytyivät tuote-esittelyiden käytöstä myymälässä sekä verkkokaupan hyödyntämisestä lanseerauksen osana.
Teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa kerrotaan myymälän sisällä tapahtuvan myymälämarkkinoinnin eri muodoista ja toisessa osassa kerrotaan myymälän ulkopuolella tapahtuvan uuden tuotteen mainonnasta
Tutkimus on kvalitatiivinen haastattelututkimus ja haastateltavat olivat Hong Kong -ketjussa toimivia avainhenkilöitä. Avainhenkilöt toimivat markkinoinnin ja tuotehallinnan tehtävissä. Haastatteluiden perusteella muodostettiin käsitys nykyisestä lanseerauskäytännöstä.
Tutkimuksessa syvennytään nykyiseen lanseerauskäytäntöön ja peilataan siihen teoriaa. Analysoinnin tuloksena tehtiin lanseeraussuunnitelma. Johtopäätös-osiossa arvioidaan myös tutkimuksen luotettavuutta. Lisäksi siinä on mukana kehittämis- ja jatkotutkimusehdotukset sekä tekijän arvio omasta oppimisestaan ja ammatillisesta kehittymisestään.
Tutkimuksen pohjalta suurimmat kehityskohteet lanseerauskäytännöistä löytyivät tuote-esittelyiden käytöstä myymälässä sekä verkkokaupan hyödyntämisestä lanseerauksen osana.