Tuotekorteista tehoa viestintään : Palvelutuotteen kuvaaminen asiantuntijayrityksessä
Karp, Merle (2016)
Karp, Merle
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239293
Tiivistelmä
Tämä viestinnän opinnäytetyö on Juuriharja Consulting Group Oy:lle laadittu kehittämistehtävä vuosien 2015 ja 2016 aikana. Juuriharja Consulting Group Oy on eettisen johtamisen ja vastuullisten toimintatapojen kehittämiseen erikoistunut valmennusyritys. Opinnäytetyö on toimintamallinen ja sen produktina on laadittu tuotekortit yhdeksästä palvelutuotteesta.
Juuriharjan tuotteet ovat esimies- ja johtoryhmävalmennuksia, henkilöstötyöpajoja ja coachingia. Tuotekortit ovat opiskelijan suunnitteleman taittomallin mukaisesti laadittuja dokumentteja, joissa valmennukset esitetään prosessikaavioina. Tuotteilla on omat tunnusvärinsä ja tuotekorttien ulkoasu on istutettu kohdeorganisaation visuaaliseen ilmeeseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu viiteen osaan: eettinen johtaminen, tuotteen ja palvelutuotteen ominaisuudet, tuotekehitys ja tuotteistaminen, brändi ja visuaalinen identiteetti sekä tuotekuvaukset ja –esitteet. Tuotekorttien kehitystyön taustalla on tuotekehityksen, asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen, brändin ja visuaalisen identiteetin sekä sommittelun perusteiden ymmärrys.
Tuotekorteilla on keskeinen rooli yrityksen viestinnässä: ne kertovat yrityksen toiminnasta, visuaalisesta ilmeestä ja brändistä. Tuotekorteista on hyötyä henkilöstön perehdyttämisessä, valmennusten myynnissä ja suunnittelussa sekä tuotetarjooman hallinnassa. Asiantuntijapalveluiden haasteena on niiden aineeton luonne ja ostajalle syntyvä riskin tunne. Tuotekortit auttavat konkretisoimaan valmennuksen sisällön ja helpottavat ostopäätöstä. Visuaalisella ilmeellään ne vahvistavat yrityksen brändiä ja auttavat erottumaan kilpailijoista.
Työn produktina syntyneet tuotekortit on toimitettu salattuna liitteenä.
Juuriharjan tuotteet ovat esimies- ja johtoryhmävalmennuksia, henkilöstötyöpajoja ja coachingia. Tuotekortit ovat opiskelijan suunnitteleman taittomallin mukaisesti laadittuja dokumentteja, joissa valmennukset esitetään prosessikaavioina. Tuotteilla on omat tunnusvärinsä ja tuotekorttien ulkoasu on istutettu kohdeorganisaation visuaaliseen ilmeeseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu viiteen osaan: eettinen johtaminen, tuotteen ja palvelutuotteen ominaisuudet, tuotekehitys ja tuotteistaminen, brändi ja visuaalinen identiteetti sekä tuotekuvaukset ja –esitteet. Tuotekorttien kehitystyön taustalla on tuotekehityksen, asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen, brändin ja visuaalisen identiteetin sekä sommittelun perusteiden ymmärrys.
Tuotekorteilla on keskeinen rooli yrityksen viestinnässä: ne kertovat yrityksen toiminnasta, visuaalisesta ilmeestä ja brändistä. Tuotekorteista on hyötyä henkilöstön perehdyttämisessä, valmennusten myynnissä ja suunnittelussa sekä tuotetarjooman hallinnassa. Asiantuntijapalveluiden haasteena on niiden aineeton luonne ja ostajalle syntyvä riskin tunne. Tuotekortit auttavat konkretisoimaan valmennuksen sisällön ja helpottavat ostopäätöstä. Visuaalisella ilmeellään ne vahvistavat yrityksen brändiä ja auttavat erottumaan kilpailijoista.
Työn produktina syntyneet tuotekortit on toimitettu salattuna liitteenä.