Markkinointiviestintäsuunnitelma Kenkämarski Oy:lle
Sahramaa, Nelli (2016)
Sahramaa, Nelli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239253
Tiivistelmä
Markkinointi ja sen osa-alueet ovat kehittyneet viime aikoina huomattavasti, ja sen perinteisiin malleihin ja ajattelutapoihin on tullut muutoksia. Kehityksen myötä myös yritysten on muutettava liiketoimintaansa ja reagoitava näihin muutoksiin pysyäkseen kilpailukykyisenä, tehdäkseen
liiketoiminnastaan tehokkaampaa ja hyödyntääkseen uusia ajattelutapoja.
Kenkämarski Oy on vuonna 1979 perustettu pienyritys Helsingin keskustassa. Yrityksen pienen koon takia se ei ole suunnitellut tai dokumentoinut liiketoimintaansa, vaan yrityksen johto on tehnyt tarvittavat liiketoiminnalliset päätökset ja markkinoinnin suunnittelu on tehty verbaalisesti.
Tästä huolimatta yrityksen tekemät markkinointiviestinnän päätökset ovat olleet toimivia. Kuitenkin markkinoinnin kehittyessä yritys huomasi, ettei sen taito tai tieto riitä tehokkaaseen markkinointiin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, joten he loivat tämän opinnäytetyön toimeksiannon.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Kenkämarski Oy:lle markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa otetaan erityisesti huomioon sosiaalisen media osana yrityksen markkinointiviestintää. Opinnäytetyö ei käsittele B2B-markkinointia ja mainitsee markkinointiviestintäsuunnitelman
onnistumisen mittaamista käsittelemättä sitä laajemmin.
Teoriaosuus käsittelee integroitua markkinointiviestintää ja sen eri toteuttamisen keinoja ja medioita. Luvussa perehdytään myös viestintäkeinojen erilaisuuteen, medioihin ja digitaaliseen markkinointiviestintään. Tämän jälkeen käsitellään sosiaalista mediaa ja sen roolia osana markkinointiviestintää. Lisäksi teoriaosuus käsittelee markkinointisuunnitelman ja markkinointiviestintäsuunnitelman
malleja, joita hyödynnetään produktin luomisessa Kenkämarski
Oy:lle. Produkti luotiin hyödyntäen erilaisia lähteitä markkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta. Taustatutkimukseen käytettiin myös konsultaatiohaastatteluita.
Opinnäytetyön produktina syntyi Kenkämarski Oy:lle räätälöity markkinointiviestintäsuunnitelma. Produkti käsittelee yrityksen nykyistä tilannetta, analysoi kilpailijoita, asettaa Kenkämarski Oy:lle markkinointiviestinnän tavoitteita, ja esittelee erilaisia strategioita, joiden avulla tavoitteet voidaan saavuttaa.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja produktina syntynyt suunnitelma toimii jatkossa työkaluna Kenkämarski Oy:lle, jonka avulla yritys voi toteuttaa markkinointiviestintää suunnitelmallisesti ja hyödyntää erityisesti sosiaalisen median mahdollisuuksia. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2016 aikana.
liiketoiminnastaan tehokkaampaa ja hyödyntääkseen uusia ajattelutapoja.
Kenkämarski Oy on vuonna 1979 perustettu pienyritys Helsingin keskustassa. Yrityksen pienen koon takia se ei ole suunnitellut tai dokumentoinut liiketoimintaansa, vaan yrityksen johto on tehnyt tarvittavat liiketoiminnalliset päätökset ja markkinoinnin suunnittelu on tehty verbaalisesti.
Tästä huolimatta yrityksen tekemät markkinointiviestinnän päätökset ovat olleet toimivia. Kuitenkin markkinoinnin kehittyessä yritys huomasi, ettei sen taito tai tieto riitä tehokkaaseen markkinointiin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, joten he loivat tämän opinnäytetyön toimeksiannon.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Kenkämarski Oy:lle markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa otetaan erityisesti huomioon sosiaalisen media osana yrityksen markkinointiviestintää. Opinnäytetyö ei käsittele B2B-markkinointia ja mainitsee markkinointiviestintäsuunnitelman
onnistumisen mittaamista käsittelemättä sitä laajemmin.
Teoriaosuus käsittelee integroitua markkinointiviestintää ja sen eri toteuttamisen keinoja ja medioita. Luvussa perehdytään myös viestintäkeinojen erilaisuuteen, medioihin ja digitaaliseen markkinointiviestintään. Tämän jälkeen käsitellään sosiaalista mediaa ja sen roolia osana markkinointiviestintää. Lisäksi teoriaosuus käsittelee markkinointisuunnitelman ja markkinointiviestintäsuunnitelman
malleja, joita hyödynnetään produktin luomisessa Kenkämarski
Oy:lle. Produkti luotiin hyödyntäen erilaisia lähteitä markkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta. Taustatutkimukseen käytettiin myös konsultaatiohaastatteluita.
Opinnäytetyön produktina syntyi Kenkämarski Oy:lle räätälöity markkinointiviestintäsuunnitelma. Produkti käsittelee yrityksen nykyistä tilannetta, analysoi kilpailijoita, asettaa Kenkämarski Oy:lle markkinointiviestinnän tavoitteita, ja esittelee erilaisia strategioita, joiden avulla tavoitteet voidaan saavuttaa.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja produktina syntynyt suunnitelma toimii jatkossa työkaluna Kenkämarski Oy:lle, jonka avulla yritys voi toteuttaa markkinointiviestintää suunnitelmallisesti ja hyödyntää erityisesti sosiaalisen median mahdollisuuksia. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2016 aikana.