Visuaalinen ilme internetsivuja tuottavalle yritykselle
Kokko, Kiia (2016)
Kokko, Kiia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella visuaalinen yritysilme uudelle internetsivuja tuottavalle yritykselle. Opinnäytetyö tehtiin Mainostoimisto Bananas Oy:n uudelle perustettavalle yritykselle. Yritysilmeen tuli olla yrityksen arvojen näköinen ja asiakkaita houkutteleva. Suunnittelussa annettiin hyvin vapaat kädet. Tavoitteenani oli luoda visuaalinen ilme, joka on raikas, tyylikäs ja yksinkertainen.
Yrityksen yhteyshenkilöä haastattelemalla saatiin vastauksia yrityksen arvoista ja toimintatavoista. Tämän pohjalta luotiin kyselytutkimus kohderyhmälle. Kyselytutkimusten vastausten perusteella luotiin asiakasprofiilit, joita käytettiin suunnittelussa hyödyksi. Dokumenttiaineiston pohjalta perehdyttiin visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja visuaaliseen markkinointiin. Opinnäyte-työssä tutkittiin myös internetsivujen trendejä, jotta suunnittelussa saatiin aikaiseksi nykyaikaiset internetsivut.
Suunnittelu aloitettiin, kun materiaalia oli kerätty tarpeeksi tutkimusmenetelmien avulla. Suunnittelussa luotiin moodboardeja väreistä ja logoista, joissa olisi haluttua tyyliä. Työn edetessä syntyi erilaisia konsepteja toimeksiantajalle, joista he valitsivat mieleisensä ja tekivät omat toiveensa lopulliseen versioon. Valmis konsepti syntyi ja internetsivut luotiin sen ympärille. Monien luonnosten jälkeen löydettiin yhteinen suosikki, joka on samalla raikas ja yksinkertainen.
Lopputuloksena opinnäytetyölle syntyi graafinen ohjeistus, joka sisältää logon, typografian, värit ja internetsivujen ulkonäön. Opinnäytetyö oli opettavainen suunnitteluprosessi.
Yrityksen yhteyshenkilöä haastattelemalla saatiin vastauksia yrityksen arvoista ja toimintatavoista. Tämän pohjalta luotiin kyselytutkimus kohderyhmälle. Kyselytutkimusten vastausten perusteella luotiin asiakasprofiilit, joita käytettiin suunnittelussa hyödyksi. Dokumenttiaineiston pohjalta perehdyttiin visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja visuaaliseen markkinointiin. Opinnäyte-työssä tutkittiin myös internetsivujen trendejä, jotta suunnittelussa saatiin aikaiseksi nykyaikaiset internetsivut.
Suunnittelu aloitettiin, kun materiaalia oli kerätty tarpeeksi tutkimusmenetelmien avulla. Suunnittelussa luotiin moodboardeja väreistä ja logoista, joissa olisi haluttua tyyliä. Työn edetessä syntyi erilaisia konsepteja toimeksiantajalle, joista he valitsivat mieleisensä ja tekivät omat toiveensa lopulliseen versioon. Valmis konsepti syntyi ja internetsivut luotiin sen ympärille. Monien luonnosten jälkeen löydettiin yhteinen suosikki, joka on samalla raikas ja yksinkertainen.
Lopputuloksena opinnäytetyölle syntyi graafinen ohjeistus, joka sisältää logon, typografian, värit ja internetsivujen ulkonäön. Opinnäytetyö oli opettavainen suunnitteluprosessi.