Tehdään meistä yhdessä näkyviä! : Ohjaustoiminnan artenomien markkinoiminen sosiaalisessa mediassa
Kalliokoski, Jonna (2016)
Kalliokoski, Jonna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249450
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli ohjaustoiminnan artenomien markkinoiminen sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön työelämäyhteytenä oli Ohjaustoiminnan artenomit – OTA ry. Tavoitteena oli tutkia miten ohjaustoiminnan artenomeja voi markkinoida sosiaalisessa mediassa ja miten OTA ry:n näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa voi lisätä. Työssä hyödynnettiin lähdemateriaalia sosiaalisesta mediasta, OTA ry:stä sekä ohjaustoiminnan artenomeista.
Opinnäytetyö sisälsi ohjaustoiminnan artenomeille suunnatun kyselyn, jonka tarkoituksena oli tutkia kyselyyn vastanneiden sosiaalisen median käyttöä työelämässä. Työhön kuului keskeisenä elementtinä kuvakampanja, joka julkaistiin Facebookissa ja Instagramissa. Sen tarkoituksena on markkinoida ohjaustoiminnan artenomien monipuolista osaamista. Työssä esiteltiin lyhyesti myös erilaisia sosiaalisen median kanavia ja palveluita.
Kyselyn ja kuvakampanjan tuloksista päätellen opinnäytetyön aihe on tarpeellinen ja toivottu. Ohjaustoiminnan artenomien koulutusohjelma on päätetty lakkauttaa, ja ammattiala on vielä useassa työympäristössä tuntematon, vaikka alan artenomit työllistyvät hyvin. Artenomit markkinoivat pääosin mielellään osaamistaan sosiaalisessa mediassa, mutta osa kaipaa siihen opastusta. Opinnäytetyön kuvakampanja on kannustanut artenomeja käytännössä markkinoimiseen. Kampanjan tarkoituksena on lisätä kuvia omasta ammattiosaamisestaan Facebookiin tai Instagramiin, hastag-tunnistein varustettuna. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kuvia tietyltä ajanjaksolta, mutta kampanja ei varsinaisesti pääty tämänkään jälkeen. Kuvakampanjaan lisättyjen kuvien aiheena on ollut esimerkiksi toiminnan ohjaaminen ja käsityöt. Kampanja jää sosiaaliseen mediaan markkinoimaan ohjaustoiminnan artenomien ammattia sekä menetelmäpankiksi, josta voi tarkastella esimerkiksi vinkkejä eri työympäristöistä ja ohjattavista menetelmistä.
Opinnäytetyö sisälsi ohjaustoiminnan artenomeille suunnatun kyselyn, jonka tarkoituksena oli tutkia kyselyyn vastanneiden sosiaalisen median käyttöä työelämässä. Työhön kuului keskeisenä elementtinä kuvakampanja, joka julkaistiin Facebookissa ja Instagramissa. Sen tarkoituksena on markkinoida ohjaustoiminnan artenomien monipuolista osaamista. Työssä esiteltiin lyhyesti myös erilaisia sosiaalisen median kanavia ja palveluita.
Kyselyn ja kuvakampanjan tuloksista päätellen opinnäytetyön aihe on tarpeellinen ja toivottu. Ohjaustoiminnan artenomien koulutusohjelma on päätetty lakkauttaa, ja ammattiala on vielä useassa työympäristössä tuntematon, vaikka alan artenomit työllistyvät hyvin. Artenomit markkinoivat pääosin mielellään osaamistaan sosiaalisessa mediassa, mutta osa kaipaa siihen opastusta. Opinnäytetyön kuvakampanja on kannustanut artenomeja käytännössä markkinoimiseen. Kampanjan tarkoituksena on lisätä kuvia omasta ammattiosaamisestaan Facebookiin tai Instagramiin, hastag-tunnistein varustettuna. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kuvia tietyltä ajanjaksolta, mutta kampanja ei varsinaisesti pääty tämänkään jälkeen. Kuvakampanjaan lisättyjen kuvien aiheena on ollut esimerkiksi toiminnan ohjaaminen ja käsityöt. Kampanja jää sosiaaliseen mediaan markkinoimaan ohjaustoiminnan artenomien ammattia sekä menetelmäpankiksi, josta voi tarkastella esimerkiksi vinkkejä eri työympäristöistä ja ohjattavista menetelmistä.