Vuoden Suomalainen Elintarvike / Tähtituote-kilpailun hyödyt voittaja- ja finalistiyrityksille
Pitkänen, Fanni (2016)
Pitkänen, Fanni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249438
Tiivistelmä
Toinen toistaan herkullisempia uutuuselintarvikkeita ilmestyy päivittäistavarakauppojen hyllyille jatkuvasti. Kotimaiset elintarviketeollisuuden yritykset kehittävätkin koko ajan uutuuksia, joista on iloa ja nautintoa jokaiselle suomalaiselle jokaisena päivänä.
Elintarviketeollisuusliitto ry (ETL) on jo vuodesta 1988 lähtien pyrkinyt kannustamaan kotimaisia elintarvikealan yrityksiä innovoimaan ja panostamaan tuotekehitystoimintaan järjestämällä Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun, joka muutamana vuotena kantoi myös nimeä Tähtituote-kilpailu. Kilpailu on kunnianosoitus näille elintarvikealan yritysten tekemille herkullisille oivalluksille. ETL:ssa assistenttiharjoittelussa ollessani selvisi, että kilpailun hyödyistä siihen osallistuville yrityksille ei ole riittävästi tietoa, ja niinpä sitä lähdettiinkin selvittämään tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön avulla syksyllä 2015.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jonka tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyä Vuoden Suomalainen Elintarvike / Tähtituote-kilpailusta on ollut siihen vuosina 2011-2015 osallistuneille voittaja- ja finalistiyrityksille. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä kilpailuun osallistunutta yritystä edustavaa henkilöä, joista puolet olivat voittaja- ja puolet finalistiyrityksiä. Lisäksi selvitettiin, mikä sai yritykset osallistumaan kilpailuun, miten yritykset itse hyödynsivät kilpailua tuotteen markkinointiviestinnässä sekä ovatko tuotteet edelleen markkinoilla. Yrityksiä pyydettiin antamaan myös kehitysideoita kilpailun jatkokehittämistä varten, jotta kilpailu olisi heille tulevaisuudessa entistä hyödyllisempi.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin elintarviketeollisuuteen toimialana Suomessa, tuotekehitykseen, vähittäis- ja päivittäistavarakauppaan ja halpuuttamisesta elintarvikeosaamiselle aiheutuviin haittoihin, sekä markkinointiviestinnän keinoihin edistää tuoteuutuuksien menestymistä kaupan hyllyllä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kilpailusta on yrityksille hyötyä, ja siinä menestyminen tuo uskottavuutta sekä tietynlaisen laatutakuun tuotteelle. Kilpailusta saa jonkin verran näkyvyyttä, mutta kilpailua vaivaa siitä huolimatta julkisuuden puute kuluttajien keskuudessa, johon panostaminen olisikin tärkeää, jotta kilpailu olisi jatkossa yrityksille entistä hyödyllisempi. Kaikki kilpailussa menestyneet tuotteet ovat edelleen markkinoilla ja kilpailulla on ollut selkeä vaikutus kahden tuotteen menestymiselle. Kilpailun nykyinen yhden sarjan rakenne koettiin osittain epäoikeudenmukaisena, ja toivottiinkin paluuta aikaisemmin käytössä olleeseen sarjajakoon. ETL:n puolelta kaivattiin myös tukea ja markkinointikanavia kilpailumenestyksen esilletuontiin.
ETL:n kannattaa siis jatkossa panostaa kilpailun markkinointiviestintään, ja mahdollisesti harkita esimerkiksi TV-kanavan tai lehden hankkimista kilpailun yhteistyökumppaniksi kilpailun näkyvyyden lisäämiseksi, ja maksimoidakseen kilpailun hyödyt niin yrityksille kuin Vuoden Suomalainen Elintarvike -brändillekin.
Elintarviketeollisuusliitto ry (ETL) on jo vuodesta 1988 lähtien pyrkinyt kannustamaan kotimaisia elintarvikealan yrityksiä innovoimaan ja panostamaan tuotekehitystoimintaan järjestämällä Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun, joka muutamana vuotena kantoi myös nimeä Tähtituote-kilpailu. Kilpailu on kunnianosoitus näille elintarvikealan yritysten tekemille herkullisille oivalluksille. ETL:ssa assistenttiharjoittelussa ollessani selvisi, että kilpailun hyödyistä siihen osallistuville yrityksille ei ole riittävästi tietoa, ja niinpä sitä lähdettiinkin selvittämään tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön avulla syksyllä 2015.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jonka tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyä Vuoden Suomalainen Elintarvike / Tähtituote-kilpailusta on ollut siihen vuosina 2011-2015 osallistuneille voittaja- ja finalistiyrityksille. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä kilpailuun osallistunutta yritystä edustavaa henkilöä, joista puolet olivat voittaja- ja puolet finalistiyrityksiä. Lisäksi selvitettiin, mikä sai yritykset osallistumaan kilpailuun, miten yritykset itse hyödynsivät kilpailua tuotteen markkinointiviestinnässä sekä ovatko tuotteet edelleen markkinoilla. Yrityksiä pyydettiin antamaan myös kehitysideoita kilpailun jatkokehittämistä varten, jotta kilpailu olisi heille tulevaisuudessa entistä hyödyllisempi.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin elintarviketeollisuuteen toimialana Suomessa, tuotekehitykseen, vähittäis- ja päivittäistavarakauppaan ja halpuuttamisesta elintarvikeosaamiselle aiheutuviin haittoihin, sekä markkinointiviestinnän keinoihin edistää tuoteuutuuksien menestymistä kaupan hyllyllä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kilpailusta on yrityksille hyötyä, ja siinä menestyminen tuo uskottavuutta sekä tietynlaisen laatutakuun tuotteelle. Kilpailusta saa jonkin verran näkyvyyttä, mutta kilpailua vaivaa siitä huolimatta julkisuuden puute kuluttajien keskuudessa, johon panostaminen olisikin tärkeää, jotta kilpailu olisi jatkossa yrityksille entistä hyödyllisempi. Kaikki kilpailussa menestyneet tuotteet ovat edelleen markkinoilla ja kilpailulla on ollut selkeä vaikutus kahden tuotteen menestymiselle. Kilpailun nykyinen yhden sarjan rakenne koettiin osittain epäoikeudenmukaisena, ja toivottiinkin paluuta aikaisemmin käytössä olleeseen sarjajakoon. ETL:n puolelta kaivattiin myös tukea ja markkinointikanavia kilpailumenestyksen esilletuontiin.
ETL:n kannattaa siis jatkossa panostaa kilpailun markkinointiviestintään, ja mahdollisesti harkita esimerkiksi TV-kanavan tai lehden hankkimista kilpailun yhteistyökumppaniksi kilpailun näkyvyyden lisäämiseksi, ja maksimoidakseen kilpailun hyödyt niin yrityksille kuin Vuoden Suomalainen Elintarvike -brändillekin.