Restonomiopiskelijoiden harjoittelukokemukset
Oksanen, Milja (2016)
Oksanen, Milja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Satakunnan ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoiden harjoittelukokemukset. Opinnäytetyössä tutkittiin Satakunnan ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoiden ja harjoittelukoordinaattorin kokemuksia harjoittelusta. Tutkimuksella haettiin kehitysehdotuksia siihen, miten harjoittelusta saataisiin entistä toimivampi. Tutkimus toteutettiin, koska aihetta ei ole tutkittu aikaisemmin Satakunnan ammattikorkeakoulussa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastatteluilla keväällä 2016. Opiskelijoille järjestettiin ryhmähaastattelu, johon osallistui kahdeksan henkilöä. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu eli teemahaastattelu, jossa esitettiin avoimet kysymykset. Harjoittelukoordinaattorin haastattelu toteutettiin strukturoituna haastatteluna, jossa esitettiin tarkat etukäteen suunnitellut kysymykset, mutta annettiin avoimet vastaukset.
Teoriaosuudessa käytiin läpi restonomin tutkintoa, matkailun koulutusohjelmaa Satakunnan ammattikorkeakoulussa ja harjoittelua osana ammattikorkeakoulututkintoa. Lisäksi käsiteltiin ammatillista kasvua, ammatillista identiteettiä ja kokemuksellista oppimista.
Opiskelijat ja harjoittelukoordinaattori pitivät harjoittelua opintojen tärkeimpänä osana. Harjoittelu vaikuttaa merkittävästi ammatillisen kasvun ja ammatillisen identiteetin kehittymiseen. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että harjoitteluissa on kehittämisen varaa. Kehittämistä vaativiksi kohteiksi ilmenivät erityisesti harjoitteluinfo, harjoitteluun liittyvät ohjeistukset ja harjoittelun ohjaus. Enemmän yhteistyötä toivotaan Satakunnan ulkopuolella ja ulkomailla sijaitsevien yritysten kanssa. Harjoittelun ajankohtaa ja harjoittelusuunnitelman rakennetta voitaisiin harkita uudelleen. Ennen kaikkea harjoittelulle kaivataan selkeitä ja yhteneviä ohjeita, siitä toivotaan opiskelijalähtöisempää ja erityisesti kansainvälisille harjoitteluille kaivataan enemmän ohjausta. Ehdotuksena on, että harjoittelusta laadittaisiin käsikirja, jossa käydään läpi harjoitteluprosessi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastatteluilla keväällä 2016. Opiskelijoille järjestettiin ryhmähaastattelu, johon osallistui kahdeksan henkilöä. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu eli teemahaastattelu, jossa esitettiin avoimet kysymykset. Harjoittelukoordinaattorin haastattelu toteutettiin strukturoituna haastatteluna, jossa esitettiin tarkat etukäteen suunnitellut kysymykset, mutta annettiin avoimet vastaukset.
Teoriaosuudessa käytiin läpi restonomin tutkintoa, matkailun koulutusohjelmaa Satakunnan ammattikorkeakoulussa ja harjoittelua osana ammattikorkeakoulututkintoa. Lisäksi käsiteltiin ammatillista kasvua, ammatillista identiteettiä ja kokemuksellista oppimista.
Opiskelijat ja harjoittelukoordinaattori pitivät harjoittelua opintojen tärkeimpänä osana. Harjoittelu vaikuttaa merkittävästi ammatillisen kasvun ja ammatillisen identiteetin kehittymiseen. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että harjoitteluissa on kehittämisen varaa. Kehittämistä vaativiksi kohteiksi ilmenivät erityisesti harjoitteluinfo, harjoitteluun liittyvät ohjeistukset ja harjoittelun ohjaus. Enemmän yhteistyötä toivotaan Satakunnan ulkopuolella ja ulkomailla sijaitsevien yritysten kanssa. Harjoittelun ajankohtaa ja harjoittelusuunnitelman rakennetta voitaisiin harkita uudelleen. Ennen kaikkea harjoittelulle kaivataan selkeitä ja yhteneviä ohjeita, siitä toivotaan opiskelijalähtöisempää ja erityisesti kansainvälisille harjoitteluille kaivataan enemmän ohjausta. Ehdotuksena on, että harjoittelusta laadittaisiin käsikirja, jossa käydään läpi harjoitteluprosessi.