Service Design case for Avanade's customer
Solja, Ville (2016)
Solja, Ville
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208933
Tiivistelmä
Palvelumuotoiluprojekti suoritettiin onnistuneesti kesän 2015 aikana Avanaden asiakkaalle. Projektin päämääränä oli tuoda esille ITILin tuomia hyötyjä asiakasyritykselle.
Asiakkaan odotukset projektin osalta eivät keskittyneet niinkään ITILiin vaan heidän toiveissaan oli saada selvitettyä nykyisten prosessien kypsyysaste.
Kypsyysarviointi suoritettiin osana prosessien kypsyyden arviointia ja tämä vei projektille lasketusta ajasta puolet. Kypsyysnäyte on iso osa lopullista opinnäytetyötä. Lopputulokset oli jo projektin aikana analysoitu ja käyty asiakkaan kanssa läpi, Ilmeni että asiakkaan edustajilla on huomattavasti eriäviä käsityksiä prosessien kypsyyden tasosta.
Varsinaiset prosessien määritykset tehtiin kypsyysarvioinnin jälkeen. Asiakas suosi käytännönläheistä lähestymistä prosessien luomiseen ja painotti että projektin tuotoksena tulisi tuottaa implementoitavia prosesseja. Tämän asiakkaan vaatimuksen ja tiukan aikarajoituksen myötä projekti ei noudattanut tarkasti ITIL –käytäntöjä.
Asiakas halusi painottaa työtä huomattavasti vuosikelloon, joka itsessää on karkea versio prosessista jolla voidaan hallinnoida ohjelmistojen ja laitteistojen versioiden tarkistamista. Vuosikello on vahvasti sidoksissa järjestelmien dokumentaatioon joka pyrkii yhtenäistämään ja keskittämään järjestelmien keskeisimmän tiedot.
Asiakkaan odotukset projektin osalta eivät keskittyneet niinkään ITILiin vaan heidän toiveissaan oli saada selvitettyä nykyisten prosessien kypsyysaste.
Kypsyysarviointi suoritettiin osana prosessien kypsyyden arviointia ja tämä vei projektille lasketusta ajasta puolet. Kypsyysnäyte on iso osa lopullista opinnäytetyötä. Lopputulokset oli jo projektin aikana analysoitu ja käyty asiakkaan kanssa läpi, Ilmeni että asiakkaan edustajilla on huomattavasti eriäviä käsityksiä prosessien kypsyyden tasosta.
Varsinaiset prosessien määritykset tehtiin kypsyysarvioinnin jälkeen. Asiakas suosi käytännönläheistä lähestymistä prosessien luomiseen ja painotti että projektin tuotoksena tulisi tuottaa implementoitavia prosesseja. Tämän asiakkaan vaatimuksen ja tiukan aikarajoituksen myötä projekti ei noudattanut tarkasti ITIL –käytäntöjä.
Asiakas halusi painottaa työtä huomattavasti vuosikelloon, joka itsessää on karkea versio prosessista jolla voidaan hallinnoida ohjelmistojen ja laitteistojen versioiden tarkistamista. Vuosikello on vahvasti sidoksissa järjestelmien dokumentaatioon joka pyrkii yhtenäistämään ja keskittämään järjestelmien keskeisimmän tiedot.