Beskrivning av arbetsprocessen bakom Skuffis Elevkårs 100 års historik
Fröberg, Linda (2016)
Fröberg, Linda
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229091
Tiivistelmä
Ruotsinkielinen agrologikoulutus täyttää 100 vuotta syksyllä 2016. Koulu, entinen Högre Svenska Lantbruksläroverket, on käynyt läpi suuria merkittäviä tapahtumia vuosien aikana. Opiskelijakuntatoiminta on kuitenkin aina ollut aktiivista perusopetuksen rinnalla. Opiskelijakunnan historiaa ei ole ennen tätä päivää kirjoitettu.
Tämä opinnäytetyö koostuu kolmesta eri osasta sisältäen teoriaosan, erillisen työkuvauksen sekä liitteenä olevan vedoksen opiskelijakunta Skuffis elevkårin historiallisesta kertomuksesta. Teoriaosassa käsitellään, miten lähihistoriallinen kirjoitus kirjoitetaan ja siihen liittyvää teoriaa. Työkuvauksessa syvennytään siihen, miten kyseisen opiskelijakunnan historia rakentuu. Historiallinen osa sisältää luonnollisesti opiskelijakunnan konkreettisen historian.
Opinnäytetyön tarkoitus on kuvastaa historiallisen kirjoituksen työn kulkua yksityiskohtaisesti. Lisäksi aikomus on ollut koota opiskelijakunnan historiikki. Työssä käytettyjä menetelmiä ovat olleet kirjallisuustutkimus, dokumenttianalyysi sekä haastattelut. Opiskelijakunnasta kertovaa olemassa olevaa materiaalia on analysoitu kriittisesti mahdollisimman kattavan historiikin saavuttamiseksi.
Tämä opinnäytetyö koostuu kolmesta eri osasta sisältäen teoriaosan, erillisen työkuvauksen sekä liitteenä olevan vedoksen opiskelijakunta Skuffis elevkårin historiallisesta kertomuksesta. Teoriaosassa käsitellään, miten lähihistoriallinen kirjoitus kirjoitetaan ja siihen liittyvää teoriaa. Työkuvauksessa syvennytään siihen, miten kyseisen opiskelijakunnan historia rakentuu. Historiallinen osa sisältää luonnollisesti opiskelijakunnan konkreettisen historian.
Opinnäytetyön tarkoitus on kuvastaa historiallisen kirjoituksen työn kulkua yksityiskohtaisesti. Lisäksi aikomus on ollut koota opiskelijakunnan historiikki. Työssä käytettyjä menetelmiä ovat olleet kirjallisuustutkimus, dokumenttianalyysi sekä haastattelut. Opiskelijakunnasta kertovaa olemassa olevaa materiaalia on analysoitu kriittisesti mahdollisimman kattavan historiikin saavuttamiseksi.