Näytä suppeat kuvailutiedot

Soveltavan liikkumisen lisääminen varhaiskasvatusympäristössä

Savolainen, Reijo; Teittinen, Joona (2016)

dc.contributor.authorSavolainen, Reijo-
dc.contributor.authorTeittinen, Joona-
dc.date.accessioned2016-05-25T11:04:47Z
dc.date.available2016-05-25T11:04:47Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201605259687-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/111330
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota teoriallinen sekä toiminnallinen osuus koskien soveltavan liikkumisen lisäämistä varhaiskasvatuksessa. Toiminnallinen osuus tehtiin Etanatien päiväkodin tarpeita vastaaviksi mutta sitä voi käyttää myös kuka tahansa muu. Työtämme on mahdollista soveltaa tarpeen mukaan. Meiltä löytyy vankkaa kokemuspohjaa varhaiskasvatuksesta ja siitä syystä opinnäyte-työmme kohde oli selkeä. Etanatien päiväkoti valikoitui kohteeksemme koulun puo-lesta suoritetun harjoittelun kautta. Meidän tarjonta ja Etanatien kysyntä kohtasivat täysin, joten tiesimme että opinnäytetyömme tulisi olemaan Etanatien henkilökunnalle hyödyksi. Aiheena liikkuminen on mielenkiintoinen ja erityisen pinnalla tällä hetkellä. Meidän oli tästä syystä helppoa valita aiheemme. Oli selvää, että halusimme tutustua eri ikä-ryhmien kehitykseen ja tutkia valtakunnalliselta tasolta alkaen liikunnan suosituksia Suomessa. Meidän ideologiamme oli sellainen, että emme halunneet korvata liikuntaa tai kirjalli-sia töitä vaan yhdistää ne kaksi. Tiesimme että liikkumisen kautta opittava asia olisi helpompi sisäistää. Liikkumisen hyödyt ovat todistettu tutkimusten kautta lukuisia kertoja auttavaksi ominaisuudeksi kirjallisten aineiden tukemiseen. Opinnäytetyössämme tuli esiin kattava teoriallinen osuus, jota seurasi toiminnallinen osuus. Teoriaosuudessa halusimme tuoda lukijalle taustoja ikäryhmien kehityksestä, sosiaalisista perusteista ja liikunnallisesta kasvatuksesta sekä tutustua erityisen tuen tarpeisiin. Toimme työssämme esiin lukuisia kertoja aikuisen roolin toimia lapsen liikkumisen edellyttäjänä. Toivomme että työmme toimii kasvattajalle auttavana työkaluna, jota oli helppo käyttää omassa päivittäisessä arjessa.fi
dc.description.abstractThe meaning of our thesis was to gather up theoretic and functional part about in-creasing applied moving in an environment of early childhood. The functional part was made to the needs of Etanatie kindergarten but it can also be used by everyone else. It is possible to adapt our work according to need. We have strong experience from early childhood education and for that reason our subject for the thesis was easy to choose. Etanatie kindergarten was chosen to be our target because of an earlier school training there. Our resources and their needs met perfectly so for that we knew that our thesis would be useful to the staff in their eve-ryday work. As a subject moving is very interesting and it is a popular subject nowadays. For that reason it was easy for us to choose our subject. It was clear for us that we wanted to explore the development of different age groups and examine the Finnish recom-mendations of moving starting from the national level. Our ideology was that we didn’t want to replace sports nor literary work but to com-bine those two. We knew that through moving learning would be easier. The benefits from moving have been proven many times by surveys to have a helpful affection with studies. In our thesis we wrote inclusive theoretic part which was followed by the functional part. In the theoretical part we wanted to bring backgrounds about development of age groups, social basis and sport education for the reader and also get to know the needs for special support. In our thesis we brought up many times the role of an grown up to be the one who provides moving to children. We hope that our work will be a helpful tool for an ed-ucator which would be easy to use in everyday life.en
dc.language.isofin-
dc.publisherSatakunnan ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleSoveltavan liikkumisen lisääminen varhaiskasvatusympäristössäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/169-
dc.organizationSatakunnan ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationSatakunnan ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordvarhaiskasvatus-
dc.subject.keywordhyötyliikunta-
dc.subject.keywordpäiväkoti-
dc.subject.specializationSosionomi-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.disciplineSosiaaliala-


Tiedostot

No Thumbnail [100%x300]
No Thumbnail [100%x300]

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot