Mä oon kohta koululainen: Toimintamalli lasten koulun aloituksen tukemiseen
Fisk, Nina (2016)
Fisk, Nina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259622
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin toimintamalli lasten koulun aloituksen tukemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat lapsia jännittävät koulun aloittamisessa ja mihin he kaipaavat tukea, ja sen pohjalta luoda toimintamalli, joka vastaa lasten ilmaisemiin tarpeisiin. Lasten ajatukset ja kokemukset koulun aloituksesta olivatkin opinnäytetyön keskeinen tekijä sekä osa tietoperustaa. Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin koko koulun aloitukseen liittyvää prosessia eli esiopetusta ja koulua sekä niiden väliin jäävää nivelvaihetta, mutta myös esiopetusikäistä lasta ja hänen kouluvalmiuksiaan. Tärkeänä osana teoriaosuutta käsiteltiin myös lapsen osallisuutta, joka näkyi vahvasti toiminnassa lasten kanssa. Opinnäytetyössä luodun toimintamallin tavoitteeksi muodostui kehittää lasten sosiaalisia taitoja ja vahvistaa heidän itsetuntoaan.
Opinnäytetyö toteutettiin Porin kaupungin Koivulan päiväkodissa esiopetusryhmän kanssa, johon kuului 17 esiopetusikäistä lasta. Opinnäytetyön toiminnallisessa prosessissa ensimmäinen vaihe oli lasten haastattelu, jossa nostettiin esiin lasten mielestä koulun aloituksen jännittävät ja haastavat asiat. Haastattelun tulosten pohjalta toteutettiin neljä toimintakertaa, joilla pyrittiin vastaaman lasten tarpeisiin ja tukemaan heitä koulun aloituksessa. Toimintakertojen päätteeksi lapset arvioivat toiminnan onnistuneisuutta ja sen vastaavuutta tarpeisiinsa. Toiminnan pohjalta koottiin helppo ja yksinkertaisesti toteutettavissa oleva malli, jonka voi ottaa käyttöön erilaisissa esiopetusryhmissä. Mallin tarkoituksena oli myös tuoda esiin sosiaalisten taitojen ja itsetunnon vahvistamiseen soveltuvia menetelmiä.
Opinnäytetyössä merkittävin esille noussut asia oli lasten ajatusten ja haastattelijan ennakko-olettamusten eroavaisuus koulun aloituksen haasteista. Oletuksena oli, että eniten lapsia jännittäisivät kaverisuhteet ja sen myötä sosiaaliset taidot olisivat keskeisin seikka. Lasten haastattelu kuitenkin osoitti, että lasten mielestä suurin jännityksen aihe olivat itsevarmuutta vaativat asiat, pois sulkematta kuitenkaan sosiaalisia taitoja. Toimintamallin neljästä toimintakerrasta onnistuttiin luomaan erilaisissa ryhmissä helposti käyttöön otettava kokonaisuus, jossa sekä itsetunnon vahvistaminen että sosiaaliset taidot ovat harjaannuttamisen kohteena. Tavoitteiden saavuttamisessa onnistuttiin muutenkin, sillä toiminnan päätteeksi lapsista oli havaittavissa luottamus omaan pärjäämiseen koulussa. Opinnäytetyöllä onnistuttiin saavuttamaan kyseisen esiopetusryhmän lasten näkökulma koulun aloituksen haasteista sekä vastaamaan heidän tarpeisiinsa.
Opinnäytetyö toteutettiin Porin kaupungin Koivulan päiväkodissa esiopetusryhmän kanssa, johon kuului 17 esiopetusikäistä lasta. Opinnäytetyön toiminnallisessa prosessissa ensimmäinen vaihe oli lasten haastattelu, jossa nostettiin esiin lasten mielestä koulun aloituksen jännittävät ja haastavat asiat. Haastattelun tulosten pohjalta toteutettiin neljä toimintakertaa, joilla pyrittiin vastaaman lasten tarpeisiin ja tukemaan heitä koulun aloituksessa. Toimintakertojen päätteeksi lapset arvioivat toiminnan onnistuneisuutta ja sen vastaavuutta tarpeisiinsa. Toiminnan pohjalta koottiin helppo ja yksinkertaisesti toteutettavissa oleva malli, jonka voi ottaa käyttöön erilaisissa esiopetusryhmissä. Mallin tarkoituksena oli myös tuoda esiin sosiaalisten taitojen ja itsetunnon vahvistamiseen soveltuvia menetelmiä.
Opinnäytetyössä merkittävin esille noussut asia oli lasten ajatusten ja haastattelijan ennakko-olettamusten eroavaisuus koulun aloituksen haasteista. Oletuksena oli, että eniten lapsia jännittäisivät kaverisuhteet ja sen myötä sosiaaliset taidot olisivat keskeisin seikka. Lasten haastattelu kuitenkin osoitti, että lasten mielestä suurin jännityksen aihe olivat itsevarmuutta vaativat asiat, pois sulkematta kuitenkaan sosiaalisia taitoja. Toimintamallin neljästä toimintakerrasta onnistuttiin luomaan erilaisissa ryhmissä helposti käyttöön otettava kokonaisuus, jossa sekä itsetunnon vahvistaminen että sosiaaliset taidot ovat harjaannuttamisen kohteena. Tavoitteiden saavuttamisessa onnistuttiin muutenkin, sillä toiminnan päätteeksi lapsista oli havaittavissa luottamus omaan pärjäämiseen koulussa. Opinnäytetyöllä onnistuttiin saavuttamaan kyseisen esiopetusryhmän lasten näkökulma koulun aloituksen haasteista sekä vastaamaan heidän tarpeisiinsa.