Asiakaslähtöisyys kansainvälistyvien luontomatkailuyritysten tuotekehityksessä - Case Karhuseutu : Customer Orientation in Product Development of Internationalizing Nature Tourism Businesses - Case Karhuseutu
Helminen, Anni (2016)
Helminen, Anni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luontomatkailutuotteiden asiakaslähtöinen kehittäminen kansainvälisille markkinoille kansainvälisten matkailijoiden aikaisempien tuotetestausten pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Karhuseutu ry:lle.
Tavoitteena oli edistää toimeksiantajan toiminta-alueella toimivien luontomatkailuyritysten systemaattista kansainvälistymistä ja lisätä niiden tarjoamien luontomatkailutuotteiden kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla. Tutkimustehtävänä oli selvittää, mitä tällä alueella sijaitsevien ja kansainvälistymisprosessin alkuvaiheessa olevien luontomatkailuyritysten kansainvälisille markkinoille pääsyn edellyttämiseksi tarvitaan.
Teoriaosuuden muodostivat luontomatkailu, matkailun strateginen kehittäminen, matkailuyrityksen kansainvälistyminen, tuotetarjonnan kehittäminen kansainvälisille markkinoille ja matkailumarkkinointi. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyöhön haastateltiin neljää Karhuseudun toiminta-alueen matkailuyritysten luontomatkailutuotteita testannutta ulkomaalaista henkilöä. Haastateltavat valittiin sen perusteella, että he olivat osallistuneet jommallekummalle toimeksiantajan vuoden 2014 loppuun mennessä päättyneen Nature Tourism -hankkeen järjestämistä kahdesta opintomatkasta Karhuseudun toiminta-alueelle.
Teemahaastatteluaineisto kerättiin Skype-palvelun avulla Maaliskuussa 2015 ja jokainen haastattelu nauhoitettiin. Aineisto purettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset raportoitiin toimeksiantajalle, jonka kanssa tullaan laatimaan jälkeenpäin yhteistyössä myös artikkeli paikalliseen sanomalehteen. Teemahaastattelujen tulosten myötä Karhuseutu ry:n on nykyistä perustellumpaa kehittää toiminta-alueellaan harjoitettavaa matkailuelinkeinoa ja edistää sitä kautta aluekehitystä.
Tulokset tuovat esiin Karhuseudun toiminta-alueen matkailuelinkeinon kilpailuetuja, jotka perustuvat luonnon vetovoimatekijöihin. Tulokset luovat toimeksiantajalle lähtökohdat luontomatkailuyritysten tukemiselle kansainvälisille markkinoille pääsemiseksi ja auttavat luomaan Karhuseudun toiminta-alueesta kansainvälisiä matkailijoita kiinnostavan luontomatkailualueen.
Tavoitteena oli edistää toimeksiantajan toiminta-alueella toimivien luontomatkailuyritysten systemaattista kansainvälistymistä ja lisätä niiden tarjoamien luontomatkailutuotteiden kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla. Tutkimustehtävänä oli selvittää, mitä tällä alueella sijaitsevien ja kansainvälistymisprosessin alkuvaiheessa olevien luontomatkailuyritysten kansainvälisille markkinoille pääsyn edellyttämiseksi tarvitaan.
Teoriaosuuden muodostivat luontomatkailu, matkailun strateginen kehittäminen, matkailuyrityksen kansainvälistyminen, tuotetarjonnan kehittäminen kansainvälisille markkinoille ja matkailumarkkinointi. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyöhön haastateltiin neljää Karhuseudun toiminta-alueen matkailuyritysten luontomatkailutuotteita testannutta ulkomaalaista henkilöä. Haastateltavat valittiin sen perusteella, että he olivat osallistuneet jommallekummalle toimeksiantajan vuoden 2014 loppuun mennessä päättyneen Nature Tourism -hankkeen järjestämistä kahdesta opintomatkasta Karhuseudun toiminta-alueelle.
Teemahaastatteluaineisto kerättiin Skype-palvelun avulla Maaliskuussa 2015 ja jokainen haastattelu nauhoitettiin. Aineisto purettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset raportoitiin toimeksiantajalle, jonka kanssa tullaan laatimaan jälkeenpäin yhteistyössä myös artikkeli paikalliseen sanomalehteen. Teemahaastattelujen tulosten myötä Karhuseutu ry:n on nykyistä perustellumpaa kehittää toiminta-alueellaan harjoitettavaa matkailuelinkeinoa ja edistää sitä kautta aluekehitystä.
Tulokset tuovat esiin Karhuseudun toiminta-alueen matkailuelinkeinon kilpailuetuja, jotka perustuvat luonnon vetovoimatekijöihin. Tulokset luovat toimeksiantajalle lähtökohdat luontomatkailuyritysten tukemiselle kansainvälisille markkinoille pääsemiseksi ja auttavat luomaan Karhuseudun toiminta-alueesta kansainvälisiä matkailijoita kiinnostavan luontomatkailualueen.