Kuluttaja-asiakkaiden suhtautuminen sähkön puhelinmyyntiin
Hulmi, Jenni (2016)
Hulmi, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229055
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona energiayhtiö Sallila Energia Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä sen asiakkaat ovat sähkön puhelinmyynnistä ja millaisena he kokevat puhelinmyynnin sähkönmyyntitapana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä myyntikanavaa Sallila Energia Oy:n asiakkaat haluaisivat käyttää sähkön myyntisopimusten solmimisessa. Teoriaosuudessa käsiteltiin pääosin etämyyntitapoja, sähkön kuluttajamarkkinoita ja -myyntiä.
Työssä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Työn aineiston keräämiseksi lähetettiin toimeksiantajan 485 asiakkaalle kysely, osalle sähköisenä e-lomakkeena ja osalle paperisena kyselylomakkeena. Vastaajat valittiin satunnaisotannalla asiakashallintajärjestelmän asiakkaista, kyselyyn heistä vastasi 33,6 %.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että toimeksiantajan asiakkaat eivät halua tehdä kauppaa sähkönmyyntisopimuksesta puhelinmyynnin kautta. Asiakkaat haluaisivat solmia sähkönmyyntisopimuksen siten, että se tulee heille perinteisen postin välityksellä paperisena versiona. Tulokseksi saatiin myös kehitysehdotus siitä, että toimeksiantaja lisäisi yrityksensä kotisivuille asiakkailleen mahdollisuuden tutustua yrityksensä kaikkiin sähkönmyyntisopimuksiin.
Työssä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Työn aineiston keräämiseksi lähetettiin toimeksiantajan 485 asiakkaalle kysely, osalle sähköisenä e-lomakkeena ja osalle paperisena kyselylomakkeena. Vastaajat valittiin satunnaisotannalla asiakashallintajärjestelmän asiakkaista, kyselyyn heistä vastasi 33,6 %.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että toimeksiantajan asiakkaat eivät halua tehdä kauppaa sähkönmyyntisopimuksesta puhelinmyynnin kautta. Asiakkaat haluaisivat solmia sähkönmyyntisopimuksen siten, että se tulee heille perinteisen postin välityksellä paperisena versiona. Tulokseksi saatiin myös kehitysehdotus siitä, että toimeksiantaja lisäisi yrityksensä kotisivuille asiakkailleen mahdollisuuden tutustua yrityksensä kaikkiin sähkönmyyntisopimuksiin.