Toimeksiantosopimuksen raukeaminen tilitoimistossa
Kyynäräinen, Hanna (2016)
Kyynäräinen, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe nousi esille 2015 Suomen Taloushallintoliitto ry:n koulutuksessa, jossa liitto esitti huolensa jäsentilitoimistojensa asiakasyritysten katoamisista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tilitoimistojen tulisi toimia tilanteissa, joissa asiakasyritykseen ei enää saada yhteyttä, ja minkälainen vastuu tilitoimistolla on jatkaa toimeksiantosopimusta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kokevatko tilitoimistot asiakasyritysten katoamisen kasvavana ongelmana. Tavoitteena oli myös tuoda esille sitä, kuinka tärkeätä tilitoimistojen olisi solmia toimeksiantosopimuksia taloushallintoalan yleisiä sopimusehtoja KL2004 noudattaen sopimusriskejä välttääkseen. Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja työn empiirinen aineisto kerättiin e-lomakekyselyllä, joka lähetettiin tilitoimistojen omistajille.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin tilitoimiston sopimushallintaa osana tilitoimiston strategiaa, tilitoimiston asiakkuudenhallintaa sekä hyvää, laadukasta ja luotettavaa asiakaspalvelua tilitoimistossa.
Opinnäytetyön tuloksina havaittiin, että tilitoimistot olivat kohdanneet asiakasyritysten katoamisia jonkin verran, mutta eivät kokeneet katoamista kasvavana ongelmana. Tuloksista kävi ilmi, että tilitoimistot menettelivät asiakasyritysten katoamistapauksissa yleisiä sopimusehtoja joustavammin, koska tilitoimistot arvelivat katoamisten syynä olevan asiakasyritysten taloudellisten tilanteiden heikkeneminen ja yrittäjien henkilökohtaiset ongelmat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kokevatko tilitoimistot asiakasyritysten katoamisen kasvavana ongelmana. Tavoitteena oli myös tuoda esille sitä, kuinka tärkeätä tilitoimistojen olisi solmia toimeksiantosopimuksia taloushallintoalan yleisiä sopimusehtoja KL2004 noudattaen sopimusriskejä välttääkseen. Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja työn empiirinen aineisto kerättiin e-lomakekyselyllä, joka lähetettiin tilitoimistojen omistajille.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin tilitoimiston sopimushallintaa osana tilitoimiston strategiaa, tilitoimiston asiakkuudenhallintaa sekä hyvää, laadukasta ja luotettavaa asiakaspalvelua tilitoimistossa.
Opinnäytetyön tuloksina havaittiin, että tilitoimistot olivat kohdanneet asiakasyritysten katoamisia jonkin verran, mutta eivät kokeneet katoamista kasvavana ongelmana. Tuloksista kävi ilmi, että tilitoimistot menettelivät asiakasyritysten katoamistapauksissa yleisiä sopimusehtoja joustavammin, koska tilitoimistot arvelivat katoamisten syynä olevan asiakasyritysten taloudellisten tilanteiden heikkeneminen ja yrittäjien henkilökohtaiset ongelmat.