Kumppanuusmarkkinointi : sähköpostin käyttäminen markkinointivälineenä
Hongisto, Jesse; Santala, Vili (2016)
Hongisto, Jesse
Santala, Vili
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259754
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa ja miten sitä harjoitetaan. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja tutkimus toteutetaan osana liiketoimintaa. Teorian mukaan kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa tulospohjaista mainontaa, jossa kumppani markkinoi myyjän tuotetta tai palvelua ja saa komission toteutuneista myynneistä. Kumppanuusmarkkinointiin tarvitaan useita eri työkaluja ja sen toteuttamiseen on eri keinoja. Tärkein työkalu on automaattivastaaja, joka lähettää sähköpostit ennalta määritettyyn aikaan.
Empiirinen toteutus tapahtui sähköpostilistan avulla. Kyseinen lista kerättiin tilaussivun avulla, joka koostuu tarjouksesta ja kaavakkeesta. Sähköpostiosoitteen antaneille lähetettiin kolme kertaa viikossa sähköpostiviesti. Kuluttaja sai lähettämiään yhteystietoja vastaan ilmaisen raportin, jossa käsitellään suurimpia sijoittajien tekemiä virheitä. Jokaisella sähköpostilla oli oma tehtävänsä.
Prosessin suurimpia haasteita oli saada kuluttajia tilaussivulle. Markkinoinnissa käytettiin pääosin Facebookia. Kyseessä oli maksettu mainos, jonka avulla pyrittiin saamaan kuluttajia tilaussivullemme. Facebook – mainos mahdollisti myös tulosten seurannan. Lähetettävät mainokset, joista mahdollinen liikevaihto koostuu, valittiin kolmesta eri markkinapaikasta: Amazon, Clickbank ja FlexOffers.
Tiedon etsiminen ja teorian kirjoittaminen onnistuivat odotetusti, mutta toiminnallinen osuus jäi tavoitteesta. Jotta tutkimukselle olisi saatu konkreettisia tuloksia, toiminnan markkinointiin olisi pitänyt budjetoida enemmän. Oman brändin rakentaminen ja oikeanlainen työkalujen käytön osaaminen vievät aikaa oletettua enemmän.
Empiirinen toteutus tapahtui sähköpostilistan avulla. Kyseinen lista kerättiin tilaussivun avulla, joka koostuu tarjouksesta ja kaavakkeesta. Sähköpostiosoitteen antaneille lähetettiin kolme kertaa viikossa sähköpostiviesti. Kuluttaja sai lähettämiään yhteystietoja vastaan ilmaisen raportin, jossa käsitellään suurimpia sijoittajien tekemiä virheitä. Jokaisella sähköpostilla oli oma tehtävänsä.
Prosessin suurimpia haasteita oli saada kuluttajia tilaussivulle. Markkinoinnissa käytettiin pääosin Facebookia. Kyseessä oli maksettu mainos, jonka avulla pyrittiin saamaan kuluttajia tilaussivullemme. Facebook – mainos mahdollisti myös tulosten seurannan. Lähetettävät mainokset, joista mahdollinen liikevaihto koostuu, valittiin kolmesta eri markkinapaikasta: Amazon, Clickbank ja FlexOffers.
Tiedon etsiminen ja teorian kirjoittaminen onnistuivat odotetusti, mutta toiminnallinen osuus jäi tavoitteesta. Jotta tutkimukselle olisi saatu konkreettisia tuloksia, toiminnan markkinointiin olisi pitänyt budjetoida enemmän. Oman brändin rakentaminen ja oikeanlainen työkalujen käytön osaaminen vievät aikaa oletettua enemmän.