Digitalisoitumisen ja kansainvälistymisen mahdollistava markkinointisuunnitelma. : Case Finnsvala Oy
Laitinen, Iiris (2016)
Laitinen, Iiris
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259842
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja on Kärsämäellä toimiva vaatetusalan yritys Finnsvala Oy. Finnsvala valmistaa muun muassa lämpökerrastoja. Työn tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma, joka mahdollistaa digitalisoitumisen ja kansainvälistymisen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään digitalisoitumista ja markkinointia. Digitalisoitumista käsittelevissä kappaleissa keskitytään kuvaamaan sen toimintaa Suomessa nyt ja tulevaisuudessa. Markkinointikohdassa keskitytään markkinointiin, yrityksen löytämiseen internetissä, sosiaaliseen mediaan, digitaaliseen markkinointiin ja markkinointiin kansainvälisillä markkinoilla. Markkinointi kansainvälisillä markkinoilla kappaleessa keskitytään kansainvälistymisen vaikeuksiin ja kulttuurieroihin, joita yrityksien on hyvä huomioida markkinointisuunnitelmaa tehdessä.
Työ on toteutettu toiminnallisesti. Toiminnallinen työ on markkinointisuunnitelman laatiminen Finnsvala Oy:lle. Markkinointisuunnitelmaan kuului Finnsvalan lähtötilanteen analysointi, joka suoritettiin erilaisilla analyyseillä. Analyyseja olivat muun muassa SWOT, PESTE ja kilpailija-analyysi.
Markkinointisuunnitelmaan kuuluu tavoite, strategia, toimenpiteet, aikataulu, budjetointi ja seuranta. Markkinointisuunnitelman tavoite on kasvattaa yrityksen liikevaihtoa, kapasiteet-tia, digitalisoitua ja kansainvälistyä. Aikataulu, budjetointi ja seurantataulukko on tehty Excel-ohjelmalla.
Opinnäytetyön onnistumista ei voi arvioida, koska markkinointisuunnitelmaa ei ole vielä otettu käyttöön yrityksessä. Markkinointisuunnitelma otetaan käyttöön lähiaikoina.
Työn teoriaosuudessa käsitellään digitalisoitumista ja markkinointia. Digitalisoitumista käsittelevissä kappaleissa keskitytään kuvaamaan sen toimintaa Suomessa nyt ja tulevaisuudessa. Markkinointikohdassa keskitytään markkinointiin, yrityksen löytämiseen internetissä, sosiaaliseen mediaan, digitaaliseen markkinointiin ja markkinointiin kansainvälisillä markkinoilla. Markkinointi kansainvälisillä markkinoilla kappaleessa keskitytään kansainvälistymisen vaikeuksiin ja kulttuurieroihin, joita yrityksien on hyvä huomioida markkinointisuunnitelmaa tehdessä.
Työ on toteutettu toiminnallisesti. Toiminnallinen työ on markkinointisuunnitelman laatiminen Finnsvala Oy:lle. Markkinointisuunnitelmaan kuului Finnsvalan lähtötilanteen analysointi, joka suoritettiin erilaisilla analyyseillä. Analyyseja olivat muun muassa SWOT, PESTE ja kilpailija-analyysi.
Markkinointisuunnitelmaan kuuluu tavoite, strategia, toimenpiteet, aikataulu, budjetointi ja seuranta. Markkinointisuunnitelman tavoite on kasvattaa yrityksen liikevaihtoa, kapasiteet-tia, digitalisoitua ja kansainvälistyä. Aikataulu, budjetointi ja seurantataulukko on tehty Excel-ohjelmalla.
Opinnäytetyön onnistumista ei voi arvioida, koska markkinointisuunnitelmaa ei ole vielä otettu käyttöön yrityksessä. Markkinointisuunnitelma otetaan käyttöön lähiaikoina.