Campusravita Oy:n asiakkaiden biojätteen vähentäminen
Kekki, Suvi (2016)
Kekki, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259785
Tiivistelmä
Opiskelija- ja henkilöstöravintoloiden asiakkaiden lautasilta päätyy syömäkelpoista ruokaa hukkaan. Asiakkailta kertyvä ruokajäte on ravintoloille taloudellinen rasite. Lisäksi syömätön syömäkelpoinen ruoka eli lautastähde rasittaa monella tavalla turhaan ympäristöä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, kuinka Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa toimivan Campusravita Oy -ravintolan asiakkailta tulevaa biojätteen määrää voi vähentää. Työn tavoitteisiin kuului tutkia keinoja, kuinka asiakkaat huomioivat tuottamansa biojätteen määrän ja parantaa biojätteen lajittelua.
Opinnäytetyöhön kuului pienimuotoinen biojätekampanjan järjestäminen lautastähteen vähentämiseksi ja muilla tavoin lautastähteen vähentämisen tapojen tutkiminen. Tutkimuksessa asiakkailta lounasruokailun loppuun mennessä kertynyt biojäte punnittiin ravintolassa ennen kampanjaa ja kampanjan aikana. Tarkoituksena oli tutkia, vähentäisikö kampanja asiakkailta kertynyttä biojätettä.
Tutkimuksessa havaittiin, ettei asiakkailta kertyneen biojätteen määrässä ollut merkittävää eroa eri punnitusviikkojen välillä. Biojätemäärä asiakasta kohden vaihteli tutkimuksen aikana päivittäin 16 - 35 gramman välillä. Biojäte koostui tutkimuksessa pääosin serveteistä, leivästä, lisukkeista ja salaatista. Asiakkaat eivät lajitelleet astianpalautuksen yhteydessä jätteitään täysin oikein, joten biojätemäärä oli todellisuudessa suurempi.
Johtopäätöksenä todetaan, että biojätekampanjalla ei ollut huomattavaa vaikutusta asiakkaiden lautastähteiden syntymiseen. Muihin tutkimuksiin verrattuna Campusravitan asiakkaiden biojätemäärä on samaa tasoa kuin muissa korkeakouluissa sijaitsevissa ravintoloissa. Lautastähteen vähentämiseksi ravintolaan voidaan asettaa tietoa asiakkaille kertyvän biojätteen määrästä, lautastähteen vaikutuksista ympäristöön ja kehotus ottaa vain sen verran ruokaa, kuin asiakas syö. Hyvä kommunikaatio ravintolan ja asiakkaiden välillä on myös tärkeää biojätteen vähentämiseksi.
Opinnäytetyöhön kuului pienimuotoinen biojätekampanjan järjestäminen lautastähteen vähentämiseksi ja muilla tavoin lautastähteen vähentämisen tapojen tutkiminen. Tutkimuksessa asiakkailta lounasruokailun loppuun mennessä kertynyt biojäte punnittiin ravintolassa ennen kampanjaa ja kampanjan aikana. Tarkoituksena oli tutkia, vähentäisikö kampanja asiakkailta kertynyttä biojätettä.
Tutkimuksessa havaittiin, ettei asiakkailta kertyneen biojätteen määrässä ollut merkittävää eroa eri punnitusviikkojen välillä. Biojätemäärä asiakasta kohden vaihteli tutkimuksen aikana päivittäin 16 - 35 gramman välillä. Biojäte koostui tutkimuksessa pääosin serveteistä, leivästä, lisukkeista ja salaatista. Asiakkaat eivät lajitelleet astianpalautuksen yhteydessä jätteitään täysin oikein, joten biojätemäärä oli todellisuudessa suurempi.
Johtopäätöksenä todetaan, että biojätekampanjalla ei ollut huomattavaa vaikutusta asiakkaiden lautastähteiden syntymiseen. Muihin tutkimuksiin verrattuna Campusravitan asiakkaiden biojätemäärä on samaa tasoa kuin muissa korkeakouluissa sijaitsevissa ravintoloissa. Lautastähteen vähentämiseksi ravintolaan voidaan asettaa tietoa asiakkaille kertyvän biojätteen määrästä, lautastähteen vaikutuksista ympäristöön ja kehotus ottaa vain sen verran ruokaa, kuin asiakas syö. Hyvä kommunikaatio ravintolan ja asiakkaiden välillä on myös tärkeää biojätteen vähentämiseksi.