Instagram yrityskäytössä - Case: Robert Bosch Oy
Haglund, Annukka (2016)
Haglund, Annukka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259870
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona Suomen Robert Bosch Oy:lle. Opinnäytetyön tekijä toimi 6 kk (elokuusta 2015 helmikuuhun 2016) työharjoittelussa Boschilla ja sai yrityksen viestintäpäälliköltä ehdotuksen opinnäytetyönaiheeksi.
Työn tavoitteena on tarjota Robert Bosch Oy:lle kattava tietopaketti Instagramista ja ohjeistaa, miten Instagramia on mahdollista hyödyntää yrityskäytössä. Robert Bosch Oy käyttää tällä hetkellä sosiaalisen median kanavista Facebookia ja Twitteriä. Seuraavaksi heillä on tarkoituksena ottaa yrityksensä markkinoimisessa käyttöönsä Instagram-sovellus ja perustaa yhtiötason Instagram-tili.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään aluksi läpi sosiaalisten verkostojen suosiota ja esitetään perinteisen markkinointistrategian 4P-mallin (price, place, product, promotion) tilalle kehitelty 3E-malli (engage, equip, empower), joka soveltuu nimenomaan sosiaalisessa mediassa markkinoimiseen. Seuraavassa luvussa siirrytään tarkastelemaan Instagramia sosiaalisen median kanavana, esitellään Instagram-sovellus, kuinka suosittu sovellus on Suomessa ja miten yritys voi hyödyntää Instagramia. Tämän jälkeen uppoudutaan Instagramin todelliseen maailmaan ja käydään kohta kohdalta läpi, mitä tulee ottaa huomioon mietittäessä Instagramin käyttöönottoa. Tässä osiossa esitetään Instagramin sisällöntuotantoa, julkaisujen ajoittamista ja jakamista sekä Instagram-tilin menestyksen seurantaa.
Opinnäytetyö oli sen laatijalle erittäin mielenkiintoinen ja antoisa prosessi. Vaikka opinnäytetyö on osoitettu Robert Bosch Oy:lle, toimii se hyvänä oppaana mille tahansa yritykselle, joka joko suunnittelee perustavansa oman Instagram-tilin tai joka on jo perustanut Instagram-tilin, mutta haluaa tietää, miten tiliä voi kehittää entisestään. Työn laatija oppi opinnäytetyötä tehdessään lisää Instagramin tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista ja pystyy nyt käyttämään hyväkseen oppimaansa työelämässä.
Toimintastrategiassa kuvataan, kuinka Robert Bosch Oy:n tulisi toimia Instagramissa, suunnitella omaa Instagram-tiliään ja mitä asioita he voivat tilillä hyödyntää. Työn empiirinen osio on salainen.
Työn tavoitteena on tarjota Robert Bosch Oy:lle kattava tietopaketti Instagramista ja ohjeistaa, miten Instagramia on mahdollista hyödyntää yrityskäytössä. Robert Bosch Oy käyttää tällä hetkellä sosiaalisen median kanavista Facebookia ja Twitteriä. Seuraavaksi heillä on tarkoituksena ottaa yrityksensä markkinoimisessa käyttöönsä Instagram-sovellus ja perustaa yhtiötason Instagram-tili.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään aluksi läpi sosiaalisten verkostojen suosiota ja esitetään perinteisen markkinointistrategian 4P-mallin (price, place, product, promotion) tilalle kehitelty 3E-malli (engage, equip, empower), joka soveltuu nimenomaan sosiaalisessa mediassa markkinoimiseen. Seuraavassa luvussa siirrytään tarkastelemaan Instagramia sosiaalisen median kanavana, esitellään Instagram-sovellus, kuinka suosittu sovellus on Suomessa ja miten yritys voi hyödyntää Instagramia. Tämän jälkeen uppoudutaan Instagramin todelliseen maailmaan ja käydään kohta kohdalta läpi, mitä tulee ottaa huomioon mietittäessä Instagramin käyttöönottoa. Tässä osiossa esitetään Instagramin sisällöntuotantoa, julkaisujen ajoittamista ja jakamista sekä Instagram-tilin menestyksen seurantaa.
Opinnäytetyö oli sen laatijalle erittäin mielenkiintoinen ja antoisa prosessi. Vaikka opinnäytetyö on osoitettu Robert Bosch Oy:lle, toimii se hyvänä oppaana mille tahansa yritykselle, joka joko suunnittelee perustavansa oman Instagram-tilin tai joka on jo perustanut Instagram-tilin, mutta haluaa tietää, miten tiliä voi kehittää entisestään. Työn laatija oppi opinnäytetyötä tehdessään lisää Instagramin tuomista hyödyistä ja mahdollisuuksista ja pystyy nyt käyttämään hyväkseen oppimaansa työelämässä.
Toimintastrategiassa kuvataan, kuinka Robert Bosch Oy:n tulisi toimia Instagramissa, suunnitella omaa Instagram-tiliään ja mitä asioita he voivat tilillä hyödyntää. Työn empiirinen osio on salainen.