Asiakasraati Lempäälän terveyskeskussairaalaan
Aho, Maija (2016)
Aho, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269944
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja perustaa asiakasraati Lempäälän terveyskeskussairaalaan. Lempäälän kunnassa oli meneillään Lähidemokratia teoriasta käytännöksi-hanke ja terveyskeskuksen hoitotyön johtaja oli ehdottanut terveyskeskussairaalaan perustettavaksi asiakasraadin, joka mahdollistaisi kuntalaisten osallistumisen hoidon suunnitteluun ja toimisi näin kehittämisen ja ideoinnin väylänä.
Teoria-osuudessa käsittelin asiakasraatiin oleellisesti liittyviä aiheita, kuten lähidemokratiaa, kuntastrategiaa ja kuntalaisten osallistamista. Lempäälän kunnan strategiaa ja Lähidemokratia teoriasta käytännöksi-hankkeen raporttia käytin taustatietona työlleni. Toiminnallisen osuuden opinnäytetyöstä toteutin Lempäälän terveyskeskussairaalassa, jonne perustin asiakasraadin. Asiakasraadin ensimmäinen kokoontuminen toteutui maaliskuussa 2016 ja sen tavoitteena oli jäädä elämään terveyskeskussairaalaan.
Asiakasraadin ensimmäinen kokoontuminen sujui hyvin, kokouksen ilmapiiri oli avoin ja keskusteleva ja raatilaiset olivat innokkaita jatkamaan kokoontumisia ja ideoimaan sekä kehittämään sairaalan toimintaa. Positiivista palautetta saimme henkilökunnan aktiivisesta osallistumisesta raadin kokoontumiseen, koska se raatilaisten mielestä osoitti miten tärkeänä asiana henkilökunta pitää työnsä kehittämistä.
Teoria-osuudessa käsittelin asiakasraatiin oleellisesti liittyviä aiheita, kuten lähidemokratiaa, kuntastrategiaa ja kuntalaisten osallistamista. Lempäälän kunnan strategiaa ja Lähidemokratia teoriasta käytännöksi-hankkeen raporttia käytin taustatietona työlleni. Toiminnallisen osuuden opinnäytetyöstä toteutin Lempäälän terveyskeskussairaalassa, jonne perustin asiakasraadin. Asiakasraadin ensimmäinen kokoontuminen toteutui maaliskuussa 2016 ja sen tavoitteena oli jäädä elämään terveyskeskussairaalaan.
Asiakasraadin ensimmäinen kokoontuminen sujui hyvin, kokouksen ilmapiiri oli avoin ja keskusteleva ja raatilaiset olivat innokkaita jatkamaan kokoontumisia ja ideoimaan sekä kehittämään sairaalan toimintaa. Positiivista palautetta saimme henkilökunnan aktiivisesta osallistumisesta raadin kokoontumiseen, koska se raatilaisten mielestä osoitti miten tärkeänä asiana henkilökunta pitää työnsä kehittämistä.