dc.contributor.author | Ahokas, Fanny | - |
dc.contributor.author | Artzén, Jessica | - |
dc.contributor.author | Laine, Cassandra | - |
dc.contributor.author | Lindroos, Hedvig | - |
dc.date.accessioned | 2016-05-26T10:31:08Z | |
dc.date.available | 2016-05-26T10:31:08Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201605269988 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/111559 | |
dc.description.abstract | Examensarbetet är den avslutande delen av projektet Young Euroman. Syftet med arbetet är att utveckla en produkt som kan användas vid första mötet med en tredje sektors verksamhet och unga asylsökande män, vilka även utgör målgruppen för examensarbetet. Frågeställningarna som besvarats i arbetet är ”Vad är ett kulturellt möte?”, ”Hur kan examensarbetet fungera som ett underlag under ett mångkulturellt möte mellan asylsökande och en tredje sektors verksamhet?”, ”Kan slutprodukten användas i praktiken?”.
Examensarbetet är ett funktionellt examensarbete och den teoretiska referensramen är strukturerad i tre delar. Den första delen inleds med huvudsaklig fokus på kultur för ett bredare perspektiv på det som behandlas igenom hela arbetet. Den andra och tredje delen handlar om kommunikation, gruppdynamik samt ledarens roll. Prototypen för examensarbetets slutprodukt har testats en gång och därefter utvecklats till en handbok i form av en bilaga. Genom att koppla vår teoretiska bakgrund med feedback av samtliga som tagit del av aktiviteten, har vi kommit fram till att produkten kan användas i praktiken som ett underlag i kulturella möten.
I handboken finns material som tredje sektorn kan använda i sin verksamhet för att underlätta det första mötet vid integrationen av unga asylsökande män. Handboken innehåller teori, färdiga övningar samt material för utförande av övningarna. | sv |
dc.description.abstract | Tämä opinnäytetyö on Young Euroman-projektin viimeinen vaihe. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tuote, jota voi käyttää ensimmäisessä kohtaamisessa kolmannen sektorin ja nuorten turvapaikanhakijoiden kanssa, jotka myös muodostavat opinnäytetyön kohderyhmän. Kysymyksiin joihin olemme vastanneet opinnäytetyön myötä ovat ”Mikä kulttuurinen kohtaaminen on?”, ”Millä tavalla opinnäytetyö voisi toimia alustana kulttuurisessa kohtaamisessa turvapaikanhakijoiden ja kolmannen sektorin toiminnan välillä?” ja ”Voiko lopullista tuotetta harjoittaa käytännössä?”.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee kulttuuria pääaineena, jonka kautta lukija saa laajemman näkökulman koko opinnäytetyön käsittelevästä aiheesta. Toinen ja kolmas osa tukevat tuotteen perustaa ja käsittelevät aiheita kuten kommunikaatiota, ryhmädynamiikkaa ja johtajan roolia. Opinnäytetyön lopullisen tuotteen prototyyppi on kokeiltu käytännössä kerran, jonka jälkeen se on kehitetty käsikirjaksi opinnäytetyön liitteenä. Teoreettisen taustan ja osallistujien palautteen avulla pystymme toteamaan että tuotetta voidaan käyttää jatkossakin alustana kulttuurisissa kohtaamisissa.
Tuote on käsikirja, jonka avulla voi ohjata aktiviteettiä eri kulttuureista olevien henkilöiden kanssa. Käsikirja sisältää materiaalia, jota kolmas sektori voisi käyttää toiminnassaan ja joka helpottaisi ensimmäistä kohtaamista nuorten turvapaikanhakijamiesten kotoutumisessa. Käsikirja sisältää teoriaa, valmiita harjoituksia sekä materiaalia aktiviteetin harjoitukseen. | fi |
dc.description.abstract | This thesis is the final part of the project Young Euroman. The purpose of the study is to develop a product that can be used in the first encounter between a nongovernmental organization (NGO) and young asylum seekers, which are also our focus group. The questions that have been answered in this study are “What is a cultural meeting?”, “How does this thesis function as a foundation for a multicultural meeting between asylum seekers and a nongovernmental organization?” and “Can the guide be utilized in practice?”.
The thesis is constructed in three theoretical parts. The topic culture commences the first part in order to gain a wider perspective of the subjects processed throughout the entire study. The second and the third part supports the foundation of the product and consists of topics such as communication, group dynamics and the roll of the leader. The prototype has been tested once and thereafter developed into a manual in the form of an appendix. By cross-referencing the theoretical background and feedback from participants in the activity, we have reached the conclusion that the product can be used in practise as the basis for cultural meetings.
The product is a manual for leading activities with individuals from different cultures. The manual consists of the theory of the study, complete exercises and the implementation of them. The product includes material that can be used by the nongovernmental organization to facilitate the first encounter when incorporating young asylum seeking men. | en |
dc.language.iso | swe | - |
dc.publisher | Yrkeshögskolan Novia | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Att stöda kulturella möten mellan unga asylsökande män och tredje sektorn : En handbok för gemensam aktivitet | sv |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/25497 | - |
dc.organization | Yrkeshögskolan Novia | - |
dc.contributor.organization | Yrkeshögskolan Novia | - |
dc.subject.keyword | Kulturellt möte | - |
dc.subject.keyword | asylsökande | - |
dc.subject.keyword | unga män | - |
dc.subject.keyword | tredje sektorn | - |
dc.subject.keyword | men | en |
dc.subject.keyword | asylum seekers | en |
dc.subject.keyword | miehet | fi |
dc.subject.keyword | turvapaikanhakijat | fi |
dc.subject.specialization | Sjukskötare YH | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | - |
dc.subject.discipline | Vård, Åbo | - |