Perehdyttäminen hotellin vastaanottoon
Kunnari, Riikka-Liina (2016)
Kunnari, Riikka-Liina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610022
Tiivistelmä
Opinnäyetyön aiheena oli perehdyttäminen hotellin vastaanottoon. Toimeksiantajayritys on valtakunnalliseen hotelliketjuun kuuluva tamperelainen hotelli. Opinnäytetyössä käytetään kohdeyrityksestä nimeä Hotelli Y. Tutkimuskysymyksenä oli Kuinka sisäistä viestintää voidaan kehittää perehdyttämisen avulla ja alakysymyksinä Kuinka perehdytys hoidetaan hotellin vastaanotossa ja Miten yrityksen sisäinen viestintä toimii.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuus syntyi tutkimalla ja referoimalla aiheisiin liittyviä lähteitä. Työssä käsitellään perehdyttämiseen ja työnopastukseen sekä sisäiseen viestintään liittyviä käsitteitä. Aihealueet kulkevat tiiviisti käsi kädessä. Toimivan sisäisen viestinnän saavuttamiseksi on lähdettävä perusasioita, kuten henkilökunnan kokonaisvaltaisesta perehdyttämisestä.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä narratiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus noudatteli teoriasta poimittuja pääteemoja, jotka olivat perehdytys, työnopastus ja sisäinen viestintä. Aineisto kerättiin teemojen pohjalta laadituilla apukysymyksillä, joista syntyi kirjallinen haastattelu tarinan tuottamista varten. Vastaajaryhmä koostui Hotelli Y:n vastaanotossa työskentelevistä työntekijöistä ja harjoittelijoista. Teorian ja tutkimuksen pohjalta lähdettiin kokoamaan toimivaa perehdytysmateriaalia Hotelli Y:n vastaanottoon.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuus syntyi tutkimalla ja referoimalla aiheisiin liittyviä lähteitä. Työssä käsitellään perehdyttämiseen ja työnopastukseen sekä sisäiseen viestintään liittyviä käsitteitä. Aihealueet kulkevat tiiviisti käsi kädessä. Toimivan sisäisen viestinnän saavuttamiseksi on lähdettävä perusasioita, kuten henkilökunnan kokonaisvaltaisesta perehdyttämisestä.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä narratiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus noudatteli teoriasta poimittuja pääteemoja, jotka olivat perehdytys, työnopastus ja sisäinen viestintä. Aineisto kerättiin teemojen pohjalta laadituilla apukysymyksillä, joista syntyi kirjallinen haastattelu tarinan tuottamista varten. Vastaajaryhmä koostui Hotelli Y:n vastaanotossa työskentelevistä työntekijöistä ja harjoittelijoista. Teorian ja tutkimuksen pohjalta lähdettiin kokoamaan toimivaa perehdytysmateriaalia Hotelli Y:n vastaanottoon.