Kouluterveydenhoitajan työnkuva Suomen alakoulussa
Lehtonen, Roosa; Hilska, Liisa; Arve, Olli (2016)
Lehtonen, Roosa
Hilska, Liisa
Arve, Olli
Turun ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610043
Tiivistelmä
Laki määrittää perustan kouluterveydenhuollon toteuttamiselle. Kuntien tehtävänä on kouluterveydenhuollon toteuttaminen alueellaan lain määrittämissä rajoissa, jolloin toteutustavat vaihtelevat kuntien välillä. (Sosiaali- ja terveysministeriö 2016.) Kouluterveydenhuollon hoitotyön asiantuntijuudesta kouluyhteisössä vastaa kouluterveydenhoitaja (Haarala ym. 2008, 376).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on välittää tietoa kouluterveydenhoitajan työnkuvasta Suomen alakoulussa terveydenhoitoalan ammattilaisille ja opiskelijoille, alakoulun työntekijöille sekä alakoululaisten vanhemmille.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrittiin mahdollisimman systemaattiseen tuotokseen. Opinnäytetyön tarkoitus oli perehtyä kouluterveydenhoitajan työnkuvaan Suomen alakoulussa. Tarkoituksena oli koota ja selvittää opinnäytetöiden, pro gradu -tutkielmien, väitöskirjojen sekä yhden tutkimuksen pohjalta kouluterveydenhoitajan työnkuvan laajuutta. Tuloksiin valikoitui 15 julkaisua (n=15), jotka ovat vuosilta 2008–2015.
Opinnäytetyössä on haettu vastauksia kolmeen tutkimusongelmaan: mitä kouluterveydenhoitajan työnkuvaan kuuluu yksilön, yhteisön sekä yhteistyön ja kehittämisen osalta. Kouluterveydenhoitajan työnkuva Suomen alakoulussa on laajakirjoinen. Kouluterveydenhoitajan yksilöön kohdistuvassa työssä korostuu ennaltaehkäisy, kasvun ja kehityksen seuranta, terveystarkastukset sekä terveyskasvatus. Yhteisöön liittyvissä työtehtävissä tärkeimpänä osana voidaan pitää turvallisuuden edistämistä ja viihtyvyydestä huolehtimista sekä kouluterveydenhoitajan tulee välittää tietoa omista vastuualueistaan oppilaiden vanhemmille ja koulun henkilökunnalle. Yhteistyön ja kehittämisen osalta kouluterveydenhoitaja tekee tiivistä moniammatillista yhteistyötä eri tahojen kanssa sekä osallistuu alueelliseen kehittämiseen erilaisten hankkeiden ja työryhmien kautta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on välittää tietoa kouluterveydenhoitajan työnkuvasta Suomen alakoulussa terveydenhoitoalan ammattilaisille ja opiskelijoille, alakoulun työntekijöille sekä alakoululaisten vanhemmille.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrittiin mahdollisimman systemaattiseen tuotokseen. Opinnäytetyön tarkoitus oli perehtyä kouluterveydenhoitajan työnkuvaan Suomen alakoulussa. Tarkoituksena oli koota ja selvittää opinnäytetöiden, pro gradu -tutkielmien, väitöskirjojen sekä yhden tutkimuksen pohjalta kouluterveydenhoitajan työnkuvan laajuutta. Tuloksiin valikoitui 15 julkaisua (n=15), jotka ovat vuosilta 2008–2015.
Opinnäytetyössä on haettu vastauksia kolmeen tutkimusongelmaan: mitä kouluterveydenhoitajan työnkuvaan kuuluu yksilön, yhteisön sekä yhteistyön ja kehittämisen osalta. Kouluterveydenhoitajan työnkuva Suomen alakoulussa on laajakirjoinen. Kouluterveydenhoitajan yksilöön kohdistuvassa työssä korostuu ennaltaehkäisy, kasvun ja kehityksen seuranta, terveystarkastukset sekä terveyskasvatus. Yhteisöön liittyvissä työtehtävissä tärkeimpänä osana voidaan pitää turvallisuuden edistämistä ja viihtyvyydestä huolehtimista sekä kouluterveydenhoitajan tulee välittää tietoa omista vastuualueistaan oppilaiden vanhemmille ja koulun henkilökunnalle. Yhteistyön ja kehittämisen osalta kouluterveydenhoitaja tekee tiivistä moniammatillista yhteistyötä eri tahojen kanssa sekä osallistuu alueelliseen kehittämiseen erilaisten hankkeiden ja työryhmien kautta.