Urheilutapahtumamatkailuyrityksen mallintaminen
Röntynen, Ville (2016)
Röntynen, Ville
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259667
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia suomalaisia urheilutapahumamatkailun markkinoita sekä luoda hyvä pohja oman yrityksen perustamiselle. Urheilutapahtumamatkailun markkinat ovat maailmanlaajuisesti nopeiten kasvava matkailunala ja tämä pätee myös suomalaisiin markkinoihin. Suomalaisten kiinnostus urheilutapahtumamatkailua kohtaan on kasvanut huomattavasti viimeisten 5 vuoden aikana ja hyviä esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi koripallobuumi sekä lentopallobuumi maajoukkueiden ympärillä. Myös yksittäisiin tapahtumiin tehtävät matkat ovat nostaneet suosiotaan ja suomalaisa kiinnostaa varsinkin jalkapallon huippusarjat sekä jääkiekon puolelta NHL.
Työn aikana tutkin 3 suurta urheilutapahtumamatkailutoimistoa benchmarkig menetelmällä ja pyrin hakemaan heidän toiminnoistaaan hyviä asioita, joita voisin itsekkin käyttää tulevassa yrityksessäni. Näiltä yrityksiltä opin että yritykselle kannattaa olla tarjolla valmiita matkapaketteja 3-5 urheilulajista, mutta lisäksi yrityksen kannattaa antaa asiakkaalle mahdollisuus tehdä tiedusteluja pakettien ulkopuolisista tapahtumista sekä lajeista, näin yksikään potentiaalinen asiakas ei mene yritykseltä sivusuun.
Yritykseni avulla pyrin kuitenkin tuomaan uusia ideoita sekä toimintatapoja markkinoille ja omia ideoitani testatakseni suoritinkin kyselyn. Kyselyn avulla sain vahvistuksen sille että urheilutapahtumamatkailu kiinnostaa kuluttajia sekä sille, että markkinoille tarvitaan jotain uudenlaista. Jotta yritykseni poikkeaisi tarjonnaltaan muista tulen tarjoamaan asiakkaille niin sanottua intterrail pakettia jonka avulla asiakkaiden on mahdollista nähdä monia eri tapahtumia sekä kaupunkeja lyhyessä ajassa. Paketti on suunniteltu varsinkin keski-euroopan sekä USA:n matkailua varten. Yrtykseni raamit rakensin käyttäen Business Model Canvas työkalua, jonka avulla sain selkeän kuvan siitä miten haluan yritykseni toimivan.
Työni lopussa rakensin yritykselleni tavoitteellisen aikajanan jonka avulla pystyn seuraamaan yritykseni kehittymistä 4:ssa eri vaiheessa. Aikajanalle sisällytin jokaisessa eri vaiheessa yritykseni tarjoamat tuotekategoriat jotka tulevat kasvamaan samaa tahtia yritykseni kanssa.
Työn aikana tutkin 3 suurta urheilutapahtumamatkailutoimistoa benchmarkig menetelmällä ja pyrin hakemaan heidän toiminnoistaaan hyviä asioita, joita voisin itsekkin käyttää tulevassa yrityksessäni. Näiltä yrityksiltä opin että yritykselle kannattaa olla tarjolla valmiita matkapaketteja 3-5 urheilulajista, mutta lisäksi yrityksen kannattaa antaa asiakkaalle mahdollisuus tehdä tiedusteluja pakettien ulkopuolisista tapahtumista sekä lajeista, näin yksikään potentiaalinen asiakas ei mene yritykseltä sivusuun.
Yritykseni avulla pyrin kuitenkin tuomaan uusia ideoita sekä toimintatapoja markkinoille ja omia ideoitani testatakseni suoritinkin kyselyn. Kyselyn avulla sain vahvistuksen sille että urheilutapahtumamatkailu kiinnostaa kuluttajia sekä sille, että markkinoille tarvitaan jotain uudenlaista. Jotta yritykseni poikkeaisi tarjonnaltaan muista tulen tarjoamaan asiakkaille niin sanottua intterrail pakettia jonka avulla asiakkaiden on mahdollista nähdä monia eri tapahtumia sekä kaupunkeja lyhyessä ajassa. Paketti on suunniteltu varsinkin keski-euroopan sekä USA:n matkailua varten. Yrtykseni raamit rakensin käyttäen Business Model Canvas työkalua, jonka avulla sain selkeän kuvan siitä miten haluan yritykseni toimivan.
Työni lopussa rakensin yritykselleni tavoitteellisen aikajanan jonka avulla pystyn seuraamaan yritykseni kehittymistä 4:ssa eri vaiheessa. Aikajanalle sisällytin jokaisessa eri vaiheessa yritykseni tarjoamat tuotekategoriat jotka tulevat kasvamaan samaa tahtia yritykseni kanssa.