Lämpötilasäädeltyjen päällirakenteiden korjausopas
Juvonen, Valtteri (2016)
Juvonen, Valtteri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610013
Tiivistelmä
Lämpötilasäädelty päällirakenne tarkoittaa kuorma-auton tai perävaunun kuormatilaa, jonka lämpötila on säädeltävissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitkä ovat ylei-simmät vauriot lämpötilasäädellyissä päällirakenteissa ja kuinka niitä voidaan korjata. Näistä korjausohjeista tehdään myöhemmin korjausopas kuljetusyritysten käyttöön. Opinnäytetyön pohjalta koottavan oppaan tarkoituksena on ohjeistaa päällirakenteiden oikeaoppiseen korjaukseen sekä antaa yleistä tietoa kuljetusyrityksille päällirakenteiden vaurioiden ennaltaehkäisystä, jotta yritykset säästyisivät kalliilta korjauskuluilta.
Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa kuljetusyritystä. Haastatteluissa selvitettiin, mitkä ovat yleisimmät vauriot, kuinka niitä ennaltaehkäistään, mitä korjataan itse ja mitä kor-jautetaan ulkopuolisella yrityksellä. Varsinaisia korjausohjeita varten haastateltiin kuutta eri päällirakenteiden korjaukseen erikoistunutta yritystä, joista neljä myös valmistaa niitä.
Tutkimuksissa selvisi, että yleisimmät vauriot olivat samantapaisia eri kuljetusyrittäjillä. Tuloksena saatiin korjausohjeita erilaisten korivaurioiden korjaukseen, tietoa vaurioiden ennaltaehkäisystä sekä toimintaohjeita vaurioiden laajanemisen varalle.
Tärkeä toimenpide vaurion sattuessa on estää veden pääsy kuormakorin eristeeseen. Jos vettä pääsee rakenteisiin, voivat korjauskulut nousta huomattavasti kalliimmaksi. Hinta nousee erityisesti, jos vesi pääsee jäätymään ja laajentuessaan vaurioittamaan korira-kenteita lisää. Nykypäivänä vaurioiden korjaamisen ulkoistaminen on yleistä, mutta pien-ten ja helposti korjattavissa olevien vaurioiden korjaus olisi kannattavaa tehdä edelleen itse, jos haluaa kaluston nopeasti käyttöön. Reikien korjaukset ovat kädentaitoiselle kul-jetusyrittäjälle tehtävissä, mutta isommat seinäelementtiä vaativat korjaukset olisi suosi-teltavaa suorittaa valmistajan tai valmistajan valtuuttaman korjausyrityksen toimesta.
Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa kuljetusyritystä. Haastatteluissa selvitettiin, mitkä ovat yleisimmät vauriot, kuinka niitä ennaltaehkäistään, mitä korjataan itse ja mitä kor-jautetaan ulkopuolisella yrityksellä. Varsinaisia korjausohjeita varten haastateltiin kuutta eri päällirakenteiden korjaukseen erikoistunutta yritystä, joista neljä myös valmistaa niitä.
Tutkimuksissa selvisi, että yleisimmät vauriot olivat samantapaisia eri kuljetusyrittäjillä. Tuloksena saatiin korjausohjeita erilaisten korivaurioiden korjaukseen, tietoa vaurioiden ennaltaehkäisystä sekä toimintaohjeita vaurioiden laajanemisen varalle.
Tärkeä toimenpide vaurion sattuessa on estää veden pääsy kuormakorin eristeeseen. Jos vettä pääsee rakenteisiin, voivat korjauskulut nousta huomattavasti kalliimmaksi. Hinta nousee erityisesti, jos vesi pääsee jäätymään ja laajentuessaan vaurioittamaan korira-kenteita lisää. Nykypäivänä vaurioiden korjaamisen ulkoistaminen on yleistä, mutta pien-ten ja helposti korjattavissa olevien vaurioiden korjaus olisi kannattavaa tehdä edelleen itse, jos haluaa kaluston nopeasti käyttöön. Reikien korjaukset ovat kädentaitoiselle kul-jetusyrittäjälle tehtävissä, mutta isommat seinäelementtiä vaativat korjaukset olisi suosi-teltavaa suorittaa valmistajan tai valmistajan valtuuttaman korjausyrityksen toimesta.