Ajotoimiston kehittäminen ja käyttäminen oppimisympäristönä
Niinikoski, Outi (2016)
Niinikoski, Outi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610042
Tiivistelmä
Päätavoitteena oli löytää Jyväskylän ammattiopiston ajotoimiston käyttöön soveltuva tietojärjestelmä sekä kehittää sen avulla oppimisympäristöä. Uudella tietojärjestelmällä ja oppimisympäristön kehittämisellä haluttiin tehostaa opiskelua ja saada opintoja enemmän työelämän kaltaiseksi. Näiden lisäksi haluttiin selkeyttää polttoainetankkaus-kirjanpitoa ja saada ajotoimistolle lomake kuljetustilauksia varten. Tällä hetkellä ajotoimistolla kirjataan ajojärjestely Excel-taulukkoon ja kuljetustilaukset tulevat sähköpostitse.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla muun muassa Jyväskylän ammattiopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajia. Lisäksi benchmarkingia hyödynnettiin. Havainnoimalla saatiin käsitys ajotoimiston nykytilasta sekä tulevaisuuden tavoitteista. Viitekehyksenä raportissa on ajotoimiston toimintamalli liiketoiminnallisesta ja pedagogisesta näkökulmasta, sekä teoriatietoa toiminnanohjauksesta ja kustannusten muodostumisesta kuljetusalalla.
Tutkimuksen tuloksena esitellään neljä eri ohjelmistovaihtoehtoa, kuljetustilauslomake ammattiopistolle räätälöitynä sekä ehdotus tankkaustapahtumien kirjanpidon sujuvoittamiseksi. Ohjelmistovaihtoehdot on laitettu soveltuvuusjärjestykseen painotetun keskiarvon avulla. Vertailukohtien painoarvot on suunniteltu ajotoimiston toiveita ja tarpeita ajatellen. Kuljetustilauslomakkeen on tarkoitus helpottaa kuljetussuoritteen toteuttamista tilauksesta kuljetukseen. Polttoainetankkauksissa suositellaan siirtymään kortittomaan älytankkaukseen sen vaivattomuuden ja huolettomuuden vuoksi. Edellä mainittuja kehitysehdotuksia tehtiin, mutta niiden käyttöönotto on toimeksiantajan harkinnassa.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla muun muassa Jyväskylän ammattiopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajia. Lisäksi benchmarkingia hyödynnettiin. Havainnoimalla saatiin käsitys ajotoimiston nykytilasta sekä tulevaisuuden tavoitteista. Viitekehyksenä raportissa on ajotoimiston toimintamalli liiketoiminnallisesta ja pedagogisesta näkökulmasta, sekä teoriatietoa toiminnanohjauksesta ja kustannusten muodostumisesta kuljetusalalla.
Tutkimuksen tuloksena esitellään neljä eri ohjelmistovaihtoehtoa, kuljetustilauslomake ammattiopistolle räätälöitynä sekä ehdotus tankkaustapahtumien kirjanpidon sujuvoittamiseksi. Ohjelmistovaihtoehdot on laitettu soveltuvuusjärjestykseen painotetun keskiarvon avulla. Vertailukohtien painoarvot on suunniteltu ajotoimiston toiveita ja tarpeita ajatellen. Kuljetustilauslomakkeen on tarkoitus helpottaa kuljetussuoritteen toteuttamista tilauksesta kuljetukseen. Polttoainetankkauksissa suositellaan siirtymään kortittomaan älytankkaukseen sen vaivattomuuden ja huolettomuuden vuoksi. Edellä mainittuja kehitysehdotuksia tehtiin, mutta niiden käyttöönotto on toimeksiantajan harkinnassa.