Holvisaunat Oy:n markkinointisuunnitelma
Jokinen, Santeri (2016)
Jokinen, Santeri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249442
Tiivistelmä
Tein markkinointisuunnitelman Holvisaunat Oy:lle, jossa tutkittiin teoriaosan kautta markkinoinnin eri osa-alueita sekä tehtiin suunnitelma kohdeyritykselle. Teoriaosa sisälsi neljä pääotsikkoa, jotka olivat lähtökohta-analyysi, asiakkaat, kilpailukeinot sekä markkinointiviestintä. Lähtökohta-analyysissä tutkittiin ympäristöanalyysiä mikro- ja makroympäristön kautta, sisäistä analyysiä, kilpailija-analyysiä sekä Swot-analyysiä. Asiakkaat luvussa käytiin läpi segmentointia, asemointia sekä asiakassuhteita. Kilpailukeinoissa käytiin läpi 4P:n malli, joka sisältää tuotteen, hinnan, saatavuuden sekä myynninedistämisen. Markkinointiviestinnän kautta tutkittiin kohderyhmiä, tavoitteita, strategioita, budjettia sekä mainontaa ja myyntityötä. Teoriaosan tavoitteena oli luoda selkeä pohja tulevalle markkinointisuunnitelmalle.
Markkinointisuunnitelmassa tehtiin käsitteellisen viitekehyksen mukaisen järjestyksen kautta suunnitelma kohdeyritykselle. Suunnitelmassa käytiin läpi lähtökohta-analyysi, tavoitteet, kohdemarkkinat, strategiat, toimintasuunnitelma, budjetti sekä valvontajärjestelmä. Lähtökohta-analyysin kautta tuotiin esiin kohdeyrityksen sisäisiä ja ulkoisia vahvuuksia sekä heikkouksia. Myös nykyisen hetken ja tulevaisuuden mahdollisuudet sekä uhat käytiin läpi. Tavoitteet tehtiin yhdessä Holvisaunat Oy:n kanssa. Tavoitteet keskittyivät myynnin ja liikevaihdon kasvuun sekä mainonnan ja myyntityön kehittämiseen. Kohdemarkkinoissa tutkittiin segmentoinnin kautta kohdeyrityksen mahdollisia potentiaalisia asiakkaita. Suuntautumis –ja kilpailustrategian avulla käytiin läpi strategioita, joiden avulla kohdeyritys saavuttaisi asetetut tavoitteet. Toimintasuunnitelmassa kuvattiin keinoja, joilla kohdeyritys pystyisi kehittämään mainontaa ja myyntityötä, jonka kautta saataisiin täytettyä asetetut tavoitteet. Budjetissa kerrottiin rahamääräisesti paljonko ja mihin annetut resurssit voitaisiin kohdistaa. Myyntitulosten sekä budjetin seuraaminen valvonnan mittarin avulla tehtiin auttamaan kohdeyritystä tulosten seuraamisessa.
Mitä tuloksia saatiin ja mitä niistä seuraa? Markkinointisuunnitelma tehtiin auttamaan Holvisaunat Oy:tä kohdistamaan markkinointi oikealle väylälle, jolloin saataisiin vahvistettua yrityksen tunnettavuutta sekä tuotteen myyntiä. Suunnitelmassa tuotiin esiin eri keinoja, joilla mainontaa ja myyntityötä saataisiin kehitettyä sekä kohderyhmää, jolle tuotetta tulisi markkinoida.
Markkinointisuunnitelmassa tehtiin käsitteellisen viitekehyksen mukaisen järjestyksen kautta suunnitelma kohdeyritykselle. Suunnitelmassa käytiin läpi lähtökohta-analyysi, tavoitteet, kohdemarkkinat, strategiat, toimintasuunnitelma, budjetti sekä valvontajärjestelmä. Lähtökohta-analyysin kautta tuotiin esiin kohdeyrityksen sisäisiä ja ulkoisia vahvuuksia sekä heikkouksia. Myös nykyisen hetken ja tulevaisuuden mahdollisuudet sekä uhat käytiin läpi. Tavoitteet tehtiin yhdessä Holvisaunat Oy:n kanssa. Tavoitteet keskittyivät myynnin ja liikevaihdon kasvuun sekä mainonnan ja myyntityön kehittämiseen. Kohdemarkkinoissa tutkittiin segmentoinnin kautta kohdeyrityksen mahdollisia potentiaalisia asiakkaita. Suuntautumis –ja kilpailustrategian avulla käytiin läpi strategioita, joiden avulla kohdeyritys saavuttaisi asetetut tavoitteet. Toimintasuunnitelmassa kuvattiin keinoja, joilla kohdeyritys pystyisi kehittämään mainontaa ja myyntityötä, jonka kautta saataisiin täytettyä asetetut tavoitteet. Budjetissa kerrottiin rahamääräisesti paljonko ja mihin annetut resurssit voitaisiin kohdistaa. Myyntitulosten sekä budjetin seuraaminen valvonnan mittarin avulla tehtiin auttamaan kohdeyritystä tulosten seuraamisessa.
Mitä tuloksia saatiin ja mitä niistä seuraa? Markkinointisuunnitelma tehtiin auttamaan Holvisaunat Oy:tä kohdistamaan markkinointi oikealle väylälle, jolloin saataisiin vahvistettua yrityksen tunnettavuutta sekä tuotteen myyntiä. Suunnitelmassa tuotiin esiin eri keinoja, joilla mainontaa ja myyntityötä saataisiin kehitettyä sekä kohderyhmää, jolle tuotetta tulisi markkinoida.