Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sisältöstrategia SaaS-yritykselle

Hietanen, Tanja (2016)

 
Avaa tiedosto
Hietanen_Tanja.pdf (664.5Kt)
Lataukset: 


Hietanen, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610146
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin toimeksiantajayrityksen sisällöntuotantoa ja sisältömarkkinointia laatimalla sisältöstrategia. Sisältöstrategia laadittiin toimimaan suunnannäyttäjänä yrityksen käytännön toimissa sisältöihin liittyen. Opinnäytteen toimeksiantajana oli nuori SaaS-ohjelmistopalveluita kehittävä yritys, joka oli kiinnostunut yrityksen tunnettuuden kasvattamisesta ja uusasiakashankinnasta sisältömarkkinoinnin keinoin.

Työn alussa selvitettiin SaaS-palveluiden markkinoinnin ominaispiirteitä, sisältömarkkinoinnin suosioon johtaneita muutoksia markkinoinnissa ja sisältöstrategialle olennaisia asioita. Tutkimusosuudessa käytettiin benchmarking-menetelmää ja vertailtiin viiden kilpailevan tai muuten palveluiltaan samankaltaisen yrityksen tai palvelun sisältöjä. Benchmarking-tutkimuksessa tärkeimmät huomiot olivat sisältöjen teemojen yhteys palveluvalikoimaan, blogien suosio sisällöntuotannossa ja yhteneväisyydet sosiaalisen median käytössä. Sisältöstrategia laadittiin teorian ja benchmarking-tutkimuksen pohjalta.

Sisältöstrategiassa määriteltiin sisällöntuotannon ja -jakelun tavoitteet, viestikärki, kohdeyleisö, sisältöjen aihealueet, kanavat ja onnistumisen mittarit. Sisältöstrategian tärkeimmiksi tavoitteiksi asetettiin yrityksen tunnettuuden kasvattaminen ja uusasiakashankinta. Viestikärkeen pyrittiin tiivistämään yrityksen ydinosaaminen eli verkkosivujen kehittäminen ja SaaS-palvelut yrityksen liiketoiminnan tueksi. Tämän pohjalta sisältöjen kohderyhmäksi määriteltiin yritykset, jotka ovat kiinnostuneita liiketoiminnan kannattavuuden parantamisesta kasvattamalla myyntiä ja tehostamalla prosesseja. Sisältöjen aihepiirit valittiin näiden kiinnostuksen kohteiden perusteella. Kanavavalinnoissa pitäydyttiin vahvasti toimeksiantajan jo olemassa olevissa kanavissa, koska etenkin sosiaalisessa mediassa yrityksellä oli jo paljon seuraajia. Lisäksi kanavien käyttötapoja sisältöstrategian kannalta tarkennettiin benchmarking-tutkimuksesta saatujen esimerkkien pohjalta. Sopivat mittarit poimittiin teoriaosuuden esimerkeistä. Ne myös jaoteltiin kolmeen vaiheeseen sen mukaan, missä järjestyksessä tuloksia kannattaa mitata.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste