Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yleiskärryn rungon uudelleensuunnittelu

Rikkinen, Antti-Pekka (2007)

Avaa tiedosto
Rikkinen_Antti-Pekka.pdf (620.5Kt)
Lataukset: 


Rikkinen, Antti-Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811133969
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli suunnitella Motoseal Components Oy:n Masi-yleiskärrylle uusi runko-osa. Tavoitteena oli löytää tuotekonstruktio, joka olisi toimivuudeltaan lähes vanhan tuotteen kaltainen, mutta valmistus-, varastointi- ja kuljetuskustannuksiltaan pienempi. Uudesta tuotteesta oli myös tarkoitus saada kapeampi kuin edeltäjänsä. Vanha tuotteen valmistus oli kallista johtuen käsityönä tehdyistä hitsaussaumoista ja putkentaivutuksista. Tuotteen muoto aiheutti myös turhia varastointi- ja kuljetuskustannuksia, joista haluttiin eroon. Uutta runko-osaa lähdettiin suunnittelemaan vertailemalla erilaisia tuotekonstruktioita, joita oli tehty tietokoneella mallintamalla. Erilaisista kiinnitys- ja muotovaihtoehdoista valittiin parhaat lopulliseen tuotteeseen. Tuotteen rakennetta päätettiin kuitenkin vielä muuttaa toimivammaksi vielä prototyyppivaiheessa. Lopullisessa rakenteessa hitsausliitokset päätettiin korvata yhtymäputkien muotopuristuksella ja ruuviliitoksilla. Uusi rakenne mahdollisti tuotteen purkamisen osiin ja uudelleen kokoamisen. Osa uuden tuotteen valmistuksesta siirrettiin ohutlevyputkientyöstöön erikoistuneelle alihankkijalle. Tuotteen pienistä tuotantoeristä johtuen, todettiin ettei yrityksen ole kannattavaa panostaa laitteisiin, joita tuotteen valmistamiseen tarvittaisiin, vaan putkien taivutus, litistys ja rei’itys työ annettiin alihankkijalle. Valmistukseen tulleen uuden runko-osan rakenteelliset ja kustannukselliset tavoitteet saatiin täytettyä. Alihankkijan käytöllä saatiin laskettua tuotteen omakustannushintaa, sekä saatiin vapautettua yrityksen resursseja muiden tuotteiden valmistukseen. Tuotteen kokoonpantavuus, uusi paketointi- ja ladontatapa mahdollisti tuotteen varastoinnin ja kuljettamisen osissa. Uuden tuotteen varastointi- ja kuljettamiskustannuksissa saatiin aikaan huomattavia säästöjä verrattaessa vanhan tuotteen vastaaviin kustannuksiin. Myös uuden rungon toiminnallisuus saatiin rakennemuutoksista huolimatta säilytettyä yrityksen tavoitteiden mukaisena.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste