Audiovisuaalinen työkalu dialogisuudesta mielenterveys- ja päihdetyön simulaatio-opetuksen tueksi
Ilomäki, Ilona; Elina, Hölttä (2016)
Ilomäki, Ilona
Elina, Hölttä
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710449
Tiivistelmä
Satakunnan ammattikorkeakoulussa on meneillään hanke mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön audiovisuaalisten välineiden kehittämiseksi. Opinnäytetyömme tarkoitus oli luoda opetuksessa käytettävä audiovisuaalinen työkalu mielenterveys- ja päihdetyön simulaatio-opetuksen tueksi. Työkalu antaa hoitotyön opiskelijoille valmiuksia potilaan kanssa käytävään hoitokeskusteluun. Kuvasimme videon, jossa havainnollistamme dialogin keinoja. Videolla käytimme esimerkkinä harhaluuloista potilasta.
Simulaatio-oppiminen on opetusmenetelmänä uusi, joten se vaatii kehittämistä edelleen. Menetelmänä se on hyvin tehokas ja pidetty, koska siinä oppija hyödyntää monia eri aistejaan ja pääsee harjoittelemaan tilanteita turvallisessa ympäristössä.
Opinnäytetyö oli projektiluontoinen. Kirjoittamamme teoriatiedon pohjalta kuvasimme videon, jolla havainnollistimme dialogisuutta ja dialogin keinoja potilastilanteessa. Esitimme videon ryhmälle hoitotyön opiskelijoita. Lopuksi pyysimme kirjallista palautetta testiryhmältä jonka avulla arvioimme työmme.
Testasimme audiovisuaalista opetusvälinettä testiryhmällä, joka koostui pääasiassa tammikuussa 2015 aloittaneista hoitotyön opiskelijoista. Yhteensä heitä oli 28 ja kaikki antoivat palautteen. Analysoimme palautteen induktiivisella menetelmällä.
Testiryhmä koki videossa hyväksi sen selkeyden ja mielenkiintoisuuden. Kriittistä palautetta saimme eniten siitä, että videossa olevat tekstidiat vaihtuivat liian nopeasti. Korjasimme videota palautteen saamisen jälkeen. Video on saatavilla moodle-oppimisalustalta opettajan ja opiskelijan simulaatiokäsikirjasta, ja sitä käytetään simulaatio-oppimisen tukena.
Jatkossa toivomme näkevämme simulaatio-opetuksen kehittämistä edelleen. Simulaatiocasen luominen olisi hyvä opinnäytetyön aihe seuraaville opiskelijoille. Myös dialogisuuden tutkiminen ja sen opetuksen lisääminen hoitotyön koulutusohjelmassa on mielestämme tärkeää.
Simulaatio-oppiminen on opetusmenetelmänä uusi, joten se vaatii kehittämistä edelleen. Menetelmänä se on hyvin tehokas ja pidetty, koska siinä oppija hyödyntää monia eri aistejaan ja pääsee harjoittelemaan tilanteita turvallisessa ympäristössä.
Opinnäytetyö oli projektiluontoinen. Kirjoittamamme teoriatiedon pohjalta kuvasimme videon, jolla havainnollistimme dialogisuutta ja dialogin keinoja potilastilanteessa. Esitimme videon ryhmälle hoitotyön opiskelijoita. Lopuksi pyysimme kirjallista palautetta testiryhmältä jonka avulla arvioimme työmme.
Testasimme audiovisuaalista opetusvälinettä testiryhmällä, joka koostui pääasiassa tammikuussa 2015 aloittaneista hoitotyön opiskelijoista. Yhteensä heitä oli 28 ja kaikki antoivat palautteen. Analysoimme palautteen induktiivisella menetelmällä.
Testiryhmä koki videossa hyväksi sen selkeyden ja mielenkiintoisuuden. Kriittistä palautetta saimme eniten siitä, että videossa olevat tekstidiat vaihtuivat liian nopeasti. Korjasimme videota palautteen saamisen jälkeen. Video on saatavilla moodle-oppimisalustalta opettajan ja opiskelijan simulaatiokäsikirjasta, ja sitä käytetään simulaatio-oppimisen tukena.
Jatkossa toivomme näkevämme simulaatio-opetuksen kehittämistä edelleen. Simulaatiocasen luominen olisi hyvä opinnäytetyön aihe seuraaville opiskelijoille. Myös dialogisuuden tutkiminen ja sen opetuksen lisääminen hoitotyön koulutusohjelmassa on mielestämme tärkeää.