Sähköyhtiön energiansäästöpalveluiden kehittäminen
Sahakoski, Jaana (2007)
Sahakoski, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811133970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811133970
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Vatajankosken Sähkö Oy:n energiansäästöpalveluiden kehittäminen. Asiakkaiden tyytyväisyyttä energiansäästöpalveluihin tutkittiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla kesällä 2006. Kirjekysely lähetettiin kaikille niille yhtiön asiakkaille, jotka olivat lainanneet sähkönkulutusmittaria, tehneet Sähkö-Tohtori -analyysin tai tilanneet energiansäästöesitteitä vuonna 2005 ja alkuvuonna2006. Sähköyhtiöiden energiansäästöpalvelut kartoitettiin tätä työtä varten tutustumalla yhtiöiden Internet-sivustoihin heinä-joulukuussa 2006. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään energiankäyttöä ja -säästöä, palveluiden merkitystä asiakassuhteessa sekä asiakastyytyväisyys- ja markkinointitutkimusta. Tutkimuksen tulos oli, että yhtiön asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä nykyisiin energiansäästöpalveluihin. Parantamisen varaa löytyi mm. säästöpalveluita käyttäneiden jatkoneuvonnasta, myös henkilökohtaista palvelua toivottiin lisää. Kiitosta yhtiö sai monipuolisista energiansäästöpalveluistaan. Energiansäästö on ajankohtainen asia, jonka tavoitteena on kustannusten vähentäminen, ilmaston muutosta vähentävä toiminta ja energian saatavuuden turvaaminen. Kotitalouksissa helpoin keino sähkönkulutuksen vähentämiseen on valaistuksen ja laitteiden turhan käytön vähentäminen.