Formalismia Hanslickista Kivyyn : esteettinen tutkielma muodon käsitteestä musiikissa
Paananen, Päivi (2016)
Paananen, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710448
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on luonteeltaan filosofinen ja se tarkastelee musiikkia esteettisestä näkökulmasta. Aiheena on musiikin formalismi eli ajatus siitä, että muoto on musiikissa tärkein sitä arvottava tekijä. Tarkasteluni kohteena on kaksi tunnettua formalistia, Eduard Hanslick (1825–1904) ja Peter Kivy (1934–), joista ensimmäinen on formalismin klassikko ja niin sanotun perinteisen formalismin kannattaja, kun taas jälkimmäinen on 2000-luvulla luonut oman ”parannellun” formalisminsa.
Tarkoituksenani on Hanslickin ja Kivyn formalismia tutkimalla hakea järkiperäisiä ja loogisia perusteita esimerkiksi sellaisiin kysymyksiin, miten musiikki on järjestetty, mitä tarkoitetaan musiikillisella muodolla ja miksi musiikin muodoilla on merkitystä. Samalla se luo katsauksen formalismiin sen syntyajoista 1850-luvulta ja Hanslickista aina 2000-luvulle ja Kivyyn asti.
Tarkoituksenani on Hanslickin ja Kivyn formalismia tutkimalla hakea järkiperäisiä ja loogisia perusteita esimerkiksi sellaisiin kysymyksiin, miten musiikki on järjestetty, mitä tarkoitetaan musiikillisella muodolla ja miksi musiikin muodoilla on merkitystä. Samalla se luo katsauksen formalismiin sen syntyajoista 1850-luvulta ja Hanslickista aina 2000-luvulle ja Kivyyn asti.